План-конспект открытого урока "Мы собираемся путешествовать". 5-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 5


Цели:

  1. актуализация лексических и грамматических навыков;
  2. развитие умений и навыков диалогической речи;
  3. тренировка разделительных вопросов в устной речи.

Оборудование: транскрипционные карточки для фонетической зарядки; карточки для выполнения упражнения; текст физкультминутки; очки и галстук для диалога; «ромашка» с заданием; карточки с заданием для письменной работы.

Тип урока: обобщающий и систематизирующий.

Учебник: Биболетова М.З., Добрынина Н.В., Трубанева Н.Н. Английский язык: Английский с удовольствием / Enjoy English: Учебник для 5-6 кл. общеобраз. учрежд., 2008.

Ход урока

I. Организационный момент.

– Good morning, boys and girls.

– I’m glad to see you!

– How are you?

– Let’s start our lesson. Today we shall continue our talk about tag-questions, read and act out the dialogues.

II. Фонетическая зарядка.

– But first let’s practise the English sounds. I shall show you the symbols of English sounds and combinations and you should to pronounce this sound or this combination and name the words with it:

  • [i]-visit, misses, family;
  • [i:]-teacher, read, speak;
  • [e]-friend, spend, head;
  • [ai]-invite, idea, time;
  • [ei]-invitation, arrange, stay;
  • [u:]-school, group, news.

III. Речевая разминка.

– Now I want you to read the word combinations on the blackboard: local school, group of students, social programme, to stay with my little brother, to arrange a picnic. You should make up the short dialogues with these word combinations. (Ученики составляют маленькие диалоги используя словосочетания по теме.)

IV. Актуализация разделительных вопросов.

- Look at the blackboard. There are some sentences on it. You can see the cards with tag endings on your desks. The task for you is to make up the tag-questions using these tag endings. Raise your cards if you know the answer the first question.

Запись на доске:

  1. It is an interesting programme, …?
  2. He will stay with his family, …?
  3. There is not a local school in this street, …?
  4. She is responsible for the tickets, …?
  5. They always arrange a school party, …?
  6. He can’t bring an invitation letter, …?

Карточки с окончаниями:

V. Развитие умений и навыков диалогической речи.

– Last lesson we read the dialogue and knew that Anna Covoleva told the hedteacher about Mr. Wooding’s invitation. Who wants to act out this dialogue? (Учащиеся воспроизводят в памяти диалог предыдущего урока.)

– The next task for you is exercise 10, page 28. You can see the dialogue. You should read it to yourself and answer the question “Who is responsible for tickets?” Before reading look at the blackboard, please. There are some words and word combinations on it. Read and try to translate them: headteacher, arranged, trip, stay, will pay for, educational, social programme, responsible.

Ученики читают диалог про себя и отвечают на вопрос «Кто ответственный за билеты?»

– Now let’s read the dialogues in pairs. Who wants to read it?

После того как учащиеся ответят на вопрос, читают диалог в парах перед классом.

VI. Физкультминутка.

Ученики читают стихотворение, при этом плавно заменяют слова физическими упражнениями.

There is a big ball in the sky,
Big ball is in the sky.
But we know that this big ball
Doesn’t touch the sky.

VII. Активизация письменной речи.

- I want you to look at the cards on your desks now. You can see some sentences there. The task for you is to complete these sentences.

  1. You are clever pupils, … ?
    a)
    aren’t you
    b) are you
    c) don’t you
  2. You don’t like stories, … ?
    a)
    don’t you
    b) do you
    c) aren’t you
  3. You helped the mother yesterday evening, … ?
    a)
    didn’t you
    b) do you
    c) aren’t you
  4. She writes the letter every week, … ?
    a)
    does she
    b) don’t she
    c) doesn’t she
  5. Marat won’t stay after lessons, … ?
    a)
    will he
    b) will she
    c) won’t she
  6.  Mr. Wooding invited a group of students and teachers?
    a) didn’t he
    b) didn’t she
    c) did he
  7. Peter Golovin is headteacher, … ?
    a)
    wasn’t he
    b) isn’t he
    c) doesn’t he
  8. Peter Golovin and Paul Zimin are teachers, … ?
    a) aren’t they
    b) aren’t you
    c) are they
  9. Yesterday they arranged picnic, … ?
    a) do they
    b) did they
    c) didn’t they
  10. We study at the Local Scholl, … ?
    a) didn’t we
    b) did we
    c) don’t we
  11. In London we won’t stay in the hotel, …?
    a) will we
    b) won’t we
    c) will they
  12. You like detective stories, … ?
    a) does you
    b) doesn’t you
    c) don’t you
  13. My friends are pupils, … ?
    a) aren’t they
    b) are they
    c) aren’t we

VIII. Тренировка разделительных вопросов в устной речи.

- Now we will continue our work. Let’s do exercise 8 page 28. Kamilla, read the first question and ask you friend to answer it, please.

Ученики выполняют упр. 8 стр. 28 следующим образом: ученик зачитывает вопрос и просит кого-либо из одноклассников ответить на него.

– Let’s continue our work. Read the task of exc. 9 p. 28, please. I will you ask these questions? You should answerer them. Let’s start! (Учащиеся продолжают отвечать на вопросы, используя упр. 9 стр.28.)

IX. Совершенствование лексических навыков

– Now, children, let’s revise the words on the topic “We Are Going To Travel”.

Игра «Угадай».

– As I know you like to play. I shall think of the word and you should guess it. What words on the topic “We Are Going To Travel” do you know? What question will you ask? (Is it …?)

Учитель загадывает слово по теме «Мы собираемся путешествовать», а ученики пытаются его отгадать. Ученик, отгадавший слово, становится ведущим в игре и загадывает свое слово.

- Is it the word “social”?

- No, it is not.

- Is this the word “local”?

- No, it is not.

- Is this the word “to stay”?

- Yes it is.

X. Игра «Ромашка».

- Let’s have a rest! Ребята посмотрите в окно. На улице уже зима. По дороге в школу я увидела ромашку, которая еще не успела завять. Давайте узнаем, чего же она ждет? (На доске макет ромашки. На обратной стороне лепестков написаны прилагательные для повторения: clever, kind, beautiful, young, careful. Ученики по одному вырывают лепестки и читают, переводят слова. А посередине - слово «mother».)

- My dear friends! Next week we will have “Mother’s Day”. I congratulate all mothers and you don’t forget to congratulate your mothers!

Let always will be a Sun!
Let always will be a Sky!
Let always will be a Mother!
Let always will be I!

XI. Подведение итогов урока.

– At home you should do ex.11 p.15 (Work Book). (Объяснение домашнего задания).

– That’s all for today. I think it was interesting and useful for you. (Выставление оценок). Good-bye, my dear friends!

Приложение. Фотографии с урока