Методика работы с видеофрагментами на уроках английского языка

Разделы: Иностранные языки


Цели урока.

Обучающие:

- освоить во всех видах речевой деятельности новые лексические единицы по теме “Внешность и характер”;

- научиться описывать людей;

- обучить учащихся делать выводы и обобщения по данному материалу;

- освоить порядок прилагательных в функции определения.

Развивающие:

- развивать навыки во всех видах речевой деятельности;

- развивать социокультурную компетенцию (знакомство с интересами американских подростков, с героями англоязычной детской литературы);

- развивать компетенцию личностного самосовершенствования;

- развить восприятие текста с голоса на экране с извлечением новой информации;

- развивать умение групповой работы.

Воспитательные:

- воспитание толерантного отношения к людям;

- формирование социальной деятельности, готовность к взаимодействию, освоению новых способов деятельности, умение работать в команде, готовность осуществлять устную коммуникацию;

- пробудить интерес к чтению.

Оснащение урока:

- доска;

- учебник Spotlight (“Английский в фокусе”) Авторы: Ю. Ваулинг, Д. Дули, О. Подоляко, В. Эванс;

- диск CD;

- видеооборудование;

- DVD video “Oliver Twist”.

Ход урока

I. Сообщение темы и постановка цели урока

Teacher: Good morning, students! Sit down, please. Are you ready? Let’s begin our English lesson. Today we’ll speak about characters and appearance. We’ll review new words describing our friends and characters from American and English books. We’ll learn the order of adjectives before a noun.

II. Фонетическая разминка

Teacher: Let's have a phonetic drill. First of all read this English riddle after me:

Thirty white horses on a red hill,
First they champ,
Then they stamp,
Then they stand still.

Учащиеся читают загадку за учителем.

Teacher: Say what sounds are repeated in the words.

Ответ:

Teacher: Try and read as quickly as you can with correct sounds. (Читают).

Teacher: Who knows the answer? Учащиеся отгадывают. (Teeth in your mouth).

III. Речевая разминка, тренировка лексических навыков

Teacher: Look at the table of the words and choose the adjectives to characterize people:

Учащиеся выбирают соответствующие прилагательные и произносят их.

IV. Знакомство с героями англоязычной детской литературы

Teacher: Now, open your student’s Books, page 28 Ex. 1. Look at the characters. Who are they? Which books are they from? Describe the people. (Приложение 1).

(Учащиеся дают краткое описание внешности героев, вспоминают тематические прилагательные, могут пользоваться таблицей слов из предыдущего задания)

V. Повторение изученных и введение новых слов по теме “Внешность человека”, развитие умений аудирования (выборочное понимание необходимой информации)

Teacher: Please, listen CD, look at the table of the words (Ex. 2, p. 28). Which words from the table did you hear? (Приложение 2, у автора - превышен объем публикации).

Teacher: Listen again and check your answers.

Ключи: young, cute, freckles, long, brown, pigtails, old, ugly, thin, short, blond, skinny, elderly, grey, bald, red, tall, dark, curly, shoulder-length, middle-aged, tan, beard, scar, slim, pretty, straight, big, fat, round.

VI. Развитие навыков употребления в речи лексики по теме “Внешность человека”

Teacher: Now you will describe some of the characters of the book “The Adventures of Tom Sawyer” by Mark Twen. (we have read this book)

Please describe:

1) Tom Sawyer;

2) Huckleberry Finn;

3) Backy;

4) Widow Douglas;

5) The Judge.

(Students describe these characters using adjectives from the table.)

Teacher: I see you are good at describing characters from the book…

VII. Развитие навыков употребления в речи распространённых определений, выраженных прилагательными (порядок прилагательных) при описании людей

Teacher: When describing people, mind the order of adjectives. Do not use more than three adjectives before a noun. Look at the board:

Opinion

Nice

Height/age

Young

Origin

English

Noun

Man

Ex: Bob is excellent young American athlete.

Teacher: Make your own sentences.

(Ученики приводят свои примеры).

VIII. Развитие умений речевого взаимодействия в игре

Teacher: Now we play a game. We need two teams. Guess the characters from the picture. (Приложение 1)

Предполагаемый ответ:

Team A S1: Is it a man?

Team B S1: Yes, it is.

Team A S2: Is he tall?

Team B S2: Yes, he is.

Team A S3: Has he got dark hair?

Team B S3: No, he hasn’t.

Team A S4: Has he got red hair?

Team B S4: Yes, he has.

Team A S5: Is it Bob Cratchit?

Team B S5: Yes, it is.

Teacher: OK, enough. Try to describe people around you. Be critical, fair and tactful. Mind the order of adjectives.

(Students describe each other in turns and guess who is who)

IX. Показ отрывка “Oliver Twist” на видео. Использование технологии “Sound only”

Teacher: I’ll show you a video sequence. The screen will be covered. You must choose words that describe two speakers. Your judgment will be based only on the sound of the voices of two characters. You may use the list of the words on the blackboard and all other words you need for description.

Действия учителя и учащихся:

  1. I divide the group in two teams.
  2. I cover the screen and play the video sequence.
  3. Children in the teams have time to discuss
  4. I elicit from each team their description and the reasons for their choices.
  5. Teams discuss differences of opinion.
  6. I play the video sequence with sound and vision.
  7. Children compare their guesses with what they see on the screen.
  8. Children discuss what team wins.

Ученики описывают главных героев отрывка Оливера Твиста и Мистера Брендлоу произведения “Оливер Твист” Чарльза Диккенса, соблюдая порядок употребления прилагательных при описании людей.

Teacher: During today's lesson you have got acquainted with some of the characters of the book "Oliver Twist" by Charles Dickens. It's a very nice book. I advise you to read this book!

X. Заключительный этап урока

1) Объяснение домашнего задания.

Teacher: I want you to write down your home task in your diaries. Write a short paragraph about your favorite character in a book. Write name, appearance, character, what is special about him/her, use as many adjectives as you can, but mind the order of adjectives.

2) Выставление оценок.

Teacher: Thank you for your work. You were active and clever today. Your marks are…

3) Рефлексия.

Teacher: Now it’s interesting to hear your reflection on the lesson? Did you like today’s lesson? What was the most interesting part of the lesson? What was the most difficult for you?

Finish the following sentences:

During today’s lesson I have

learnt… …

got acquainted with

found out…

Now I

know how to speak about/ understand the information/ speak about my opinion on

can…

Teacher: I wish you good luck! See you next lesson.

Приложение 3 - у автора, превышен объем публикации.