Методическая разработка урока-викторины по английскому языку “Europe in Brief”, посвящённая Дню европейских языков

Разделы: Иностранные языки, Внеклассная работа, Конкурс «Презентация к уроку», Дополнительное образование


Презентация к уроку

Загрузить презентацию (7 МБ)


Методическая разработка может быть  использована на уроке английского языка в 9-11 классах, посвященному Дню европейских языков, на уроках страноведения, а также  во время проведения декады английского  языка.

Тип урока: обобщение и систематизация изученного.

Цель урока: систематизация культурологических и страноведческих знаний учащихся о европейских странах.

Задачи, реализуемые на уроке: поддержание интереса у учащихся к изучению английского языка, совершенствование коммуникативных навыков, расширение кругозора учащихся, знакомство с языковым разнообразием Европы, развитие навыков проектной деятельности, воспитание уважительного отношения к людям и фактам иноязычной культуры.

Форма проведения: урок-соревнование.

Педагогические технологии, реализуемые на уроке: игровые, информационно-коммуникативные, проектная деятельность.

Формы работы на уроке: фронтальная, индивидуальная,  групповая.
Роль учителя на данном уроке – быть соучастником, координировать и направлять работу учащихся в нужное русло.

Оборудование: мультимедийное оборудование, диск с презентацией к уроку, набор жетонов-флажков для подсчета баллов.

Правила урока-викторины

В викторине участвуют 3 команды. Игра состоит из 6 разделов (Общие знания, Европейская культура, Азбука, Книги и писатели, Европейские языки, Мир слов). Каждый раздел включает 5 вопросов с  вариантами ответов, содержание которых скрыто от учащихся. Каждый вопрос имеет «вес» - определенное количество баллов, которое игроки получат, если правильно ответят на вопрос. Участники игры знакомятся с разделами викторины. Право каждой команды, по очереди, назвать раздел и цифру (сумму баллов). После того как вариант ответа выбран, учитель-ведущий выбирает на слайде названный пункт и участники сразу смогут оценить насколько верно они ответили. В случае правильного ответа, игроки получают жетон-флажок одной из европейский стран,  на котором указана выигранная сумма. Выигрывает та команда, которая наберет большее количество баллов.

Ход соревнования

I. Организационный момент.  Приветствие.

T: Good morning, everybody! I’m glad to see you!

II. Речевая зарядка. Актуализация знаний учащихся.

T: What holiday is celebrated on the 26th September? Do you find this holiday important? Why? What European countries do you know? What European cities do you know? What languages do people speak in Europe? (Учащиеся отвечают на вопросы учителя).

III. Совместное целеполагание.

T: Well, you know something about Europe. Would you like to show how well you know European countries and their culture and take part in the competition devoted to the Day of EuropeanLanguages? OK. Let’s play today! I hope you’ll enjoy today’s lesson.

IV. Выбор очередности. Разминка для капитанов команд.

T: Let’s divide our group into 3 teams and choose captains.

The captain of each team will answer 2 questions and if the answers are right, they’ll bring 30 points to their team, 10 points for each correct answer.
Captains answer the questions in turn: What’s the capital of Denmark? What’s the capital of Finland? What’s the capital of Norway? What’s the official language of Hungary? What’s the official language of Poland? What’s the official language of Greece? Well done, thank you!

V. Проверка домашнего задания. Развитие навыков монологической речи.

Представители от каждой команды представляют презентации и делаютдвухминутные выступления об одной из европейских стран. За выступление команда получает 10 баллов.

VI. Объяснение учащимся правил викторины.

T: Our Quiz consists of 6 topics. Each topic has 5 questions. You’ll choose a topic and the number of the question in turn. The number of the question is the points which you’ll get if the answer is correct. Are the rules clear to you? Are you ready to start? OK.

VII.   Выполнение заданий викторины (командная игра).

T: Well, let’s start our game!

VI. Подведение итогов соревнования. Награждение победителей.

T: Our game is over. Let’s count the points and see who is the winner of the game.

VII. Рефлексия.

T: What new things about European countries have you learnt? What was the most interesting question? Was the game interesting? Why?

VIII. Домашнее задание: в группах составить кроссворд по теме «European holidays and traditions». Количество участников группы выбирают учащиеся, форму выполнения задания тоже (бумажный вариант или презентация).

Содержание викторины

I. COMMON KNOWLEDGE

  1. Name the largest lake in Europe:

a) Lake Balaton in Hungary
b)  Lake Vättern in Sweden
c) Lake Saimaa in Finland
d) Lake Ladoga in Russia
(Ответ: Lake Ladoga in Russia. Слайд 4)

  1. What oceans is Europe washed by?

a) By the Pacific Ocean and the Indian Ocean
b)  By the Atlantic Ocean and the Pacific Ocean
c)  By the Atlantic Ocean and the Arctic Ocean
d) By the Arctic Ocean and the Pacific Ocean
(Ответ: By the Atlantic Ocean and the Arctic  Ocean.Слайд 6)

  1. How many countries are there in Europe?

a) 47 
b) 50  
c) 52 
d)39 
(Ответ: 50. Слайд 8)

  1. How many countries are there in European Union?

a) 25  
b) 50   
c) 28    
d
) 32 
(Ответ: 28. Слайд 10)

  1. Name the European country where the Nobel Peace Prize is awarded:

a) Norway     
b) France 
c) Sweden 
d)
Denmark

(Ответ: The Nobel Peace Prize is awarded in Oslo the capital of Norway.Слайд 12)

1. EUROPEAN CULTURE

  1. Name the European museum  where visitors can see the painting  “Mona Lisa” by Leonardo da Vinci:
    1. The Louvre Museum
    2. The Hermitage
    3. Old Masters Picture Gallery
    4. The National Picture Gallery (Ответ: The famous painting “Mona Lisa” is in the Louvre  Museum in Paris. Слайд 14)
  2. Where is the Colosseum situated?
    1. In London, England 
    2. In Berlin, Germany
    3. In Italy, Rome
    4. In Madrid, Spain (Ответ: In Rome, the capital of Italy.Слайд 16)
  3. Name the  European country where the waltz was first introduced:
    1. Russia 
    2. France
    3. Hungary
    4. Austria
    (Ответ: The waltz became fashionable in Vienna around the 1780s.Слайд 18)
  4. Name the European country where the polka originated:
    a) Czech Republic  b) Poland  c) Slovakia  d) Switzerland
    (Ответ: The dance originated in the middle of the 19th century in Bohemia. Слайд 20)
  5. Name the European country where the Gothic style originated:
    a) Germany  b) France   c) Austria d) Italy
    (Ответ: Gothic architecture originated  in  France in 12th century. Слайд 22)

III. ABC

  1. Name the letter of the Latin ABC which was not used in original Latin words:

a) E  b)c) W  d) I

(Ответ: Letter W was missing in the original Latin ABC. Слайд 24)

  1. Name the youngest letter in the Russian ABC:

a) Ъ  b) Ё  c) Ю  d) Ь

 (Ответ: It was Nikolay Karamzin, a Russian writer, who introduced letter Ё into the Russian alphabet in 1797.Слайд 26)

  1. Name the European language which has the shortest ABC:

a) English  b) French  c) German  d) Italian

(Ответ: The English, the French, the German languages have 26 letters and there’re 21 letters in the Italian language.Слайд 28)

  1. Name the European language which ABC has 36 letters:

a) Albanian   b) Belorussian c) Estonian  d) Finnish

   (Ответ: There’re 32 letters in the Belorussian and Estonian languages, 31 letter in the     Finnish    ABC and 36 letters in the Albanian language. Слайд 30)

  1. Name the oldest letter in the ABC of many languages:

a) C  b)c)d) K

(Ответ: Letter O was in the Phoenician ABC in 1300 BC. Слайд 32)

IV. BOOKS AND WRITERS

1. What nationality is Astrid Anna Emilia Lindgren?

a)German writer b) Swedish writer  c) Finnish writer d) Norwegian writer

(Ответ: She’s a Swedish writer. Слайд 34)

2. Name the founder of modern  Russian literature:

a) Leo Tolstoy b) Sergei Yesenin c) Alexander Pushkin d) Saints Cyril and Methodius

(Ответ: Alexander Pushkin, the greatest Russian poet.Слайд 36 )

3. Name the author  of the books  “The Three Musketeers” and “The Count Of       Monte Cristo” :

a) Alan Alexandre Miln, an English writer b) Gianni Rodari, an Italian writer

c) Hans Christian Andersen, a  Danish writer d) Alexandre Dumas, a  French writer 

(Ответ: Alexandre Dumas, a French writer. Слайд 38)

4. Name the best-selling book of all time:

a) Harry Potter b) The Bible c) Romeo and Juliet d) The  Chronicles of  Narnia

(Ответ: The Bible. It has estimated annual sales of 100 million copies. Слайд 40)

5. Name the father of the historical novel in the world literature:

a) Charles Dickens b) Sir Walter Scott  c) Jonathan Swift d) Oscar Wilde

(Ответ: Sir Walter Scott, аScottish historical novelist, playwright and poet.Слайд 42)

4. EUROPEAN LANGUAGES

1. Which European language is considered to be the dead language?

a) Italian b) Greek c) Latin   d) Portuguese (Ответ: Latin. Слайд 44)

2. Which European language does not exist?

a) Austrian  b) Bulgarian c) Hungarian d) Slovak

(Ответ: In Austria people speak German.Слайд 46)

3. Name the official language of Vatican City State, the smallest country in the world which is in Europe:

a) Italian b) English c) French d) No official language 

(Ответ: There’re no official languages in Vatican City State. Слайд 48)

4. Name the most widely spoken language in Europe:

a) Russian b) English c) Spanish d) French

(Ответ: Russian. It’s the largest native language in Europe, with 144 million native speakers in Russia, Ukraine and Belarus. Слайд 50)

5. Name the language which has the richest vocabulary:

a) Russian b) English c) German d) French

(Ответ: English. It comprises about 10 million words.Слайд 52)

V. WORLD OF WORDS

1. Name the part of speech in the Russian language which the words  “впрок”,  “анфас”, “ва-банк”  belong to:

a) Noun b) Adjective c) Adverb d) Verb

(Ответ: Adverb.Слайд 54)

2. Name the European language which doesn’t have the words  YES /NO:

a) Dutch b) Swedish c) Bulgarian d) Scottish Gaelic

(Ответ: Scottish Gaelic. Слайд 56)

3. What does the English idiom “to have green fingers” mean?

a) To wear green gloves b) To be very good at gardening  c) To be very interested in the environment  d) To be ill

(Ответ: To be very good at gardening. Слайд 58)

4. Name the Russian equivalent to the Polish proverb:

Robota nie zając, w las nie ucieknie.

(Ответ: Работа – не волк, в лес не убежит. Слайд 60)

5. What do the words “Чумацький шлях”  in the Ukrainian language mean:

a) Млечный путь b Очаровательная шляпа c) Весёлое путешествие d) Бубонная чума (Ответ: Млечный путь. Слайд 62)

Источники:

1. Ундруль Н.О. Статья: https://urok.1sept.ru/articles/644558
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_language
3. http://yandex.ru/images/search
4. http://www.123greetings.com/world_languages/
5. https://lingos.co/blog/russian-10-reasons-may-want-learn-russian/