Использование приемов по развитию критического мышления при работе над текстом в форме компьютерной презентации

Разделы: Иностранные языки


В этой статье я хочу поделиться с учителями английского языка оригинальным приемом работы с аутентичным текстом, представленным в виде презентации. Данный прием неоднократно использовался мною в 7 классе и доказал свою эффективность. Учащиеся работают с большим интересом, на уроке реализуется социокультурный компонент обучения английскому языку и используются приёмы развития критического мышления при работе с аутентичным текстом. Повышается мотивация к изучению иностранных языков.

Наиболее эффективно проводить данный урок после завершения работы над темой “США. Политическая власть США. Американские президенты” по учебнику О.В.Афанасьевой и И.В.Михеевой для школ с углубленным изучением английского языка, хотя при необходимости можно использовать данные материалы и на более старшей ступени обучения.

За основу презентации взят текст “Two famous friends” (by Jean K.Portratz) из американского журнала “Highlights for Children” за июль-август 1990 года. Текст содержит интересную интригующую социокультурную информацию из истории США. Однако данная информация не выдается учащимся целиком и сразу. Урок проходит в компьютерном классе. Полная презентация подается на головной компьютер. На рабочих местах учащиеся могут видеть только один слайд, они не могут самостоятельно переключать слайды. Это делает учитель с головного компьютера. Текст разбит на отдельные незаконченные смысловые отрывки, в конце каждого отрывка имеются вопросы и четыре варианта ответа. Учащиеся читают про себя данный отрывок, и устно высказывают свои версии правильного ответа. Ответ должен быть обоснованным. Аргументируя свое предположение, учащимся необходимо привлечь свои знания по истории США и суметь сформулировать свои ответы на английском языке. Таким образом, повторяется и актуализируется изученный фактический материал, идет интеграция знаний по другим предметам (например, история) и развиваются речевые умения монологической и диалогической речи, поскольку можно не согласиться с точкой зрения оппонента и выдвинуть свою теорию. Важно не то, насколько правильный ответ был дан, большое значение имеет ход мыслей и уровень аргументированности. Когда все высказали свое мнение по первому слайду, они с нетерпением ждут, чья же версия оказалась правильной. Учитель включает следующий слайд, в котором они могут узнать правильный ответ и перейти к обсуждению следующего вопроса.

Можно в качестве дополнительного стимула и для создания элемента игры выдавать жетончики тем, кто дал правильный ответ. Это делается только после того, как все ответили, открылся следующий слайд, и ученики узнали правильный ответ самостоятельно

В последних слайдах учащимся предлагается сделать вывод на основании прочитанного и сочинить заключительную часть статьи, после чего они могут ознакомиться с выводами автора. И только в самом последнем слайде после предварительного обсуждения о возможных вариантах заголовка текста, учащиеся видят название статьи.

Помимо информационной ценности, большое значение имеет воспитательный аспект, так как в статье затронуты проблемы дружбы, человеческих отношений и гражданского воспитания. Идет обучение основам этики при обсуждении культуры, стиля и образа жизни других людей, воспитывается желание общаться, уважение к культуре других стран. Урок мы обычно начинаем или заканчиваем гимном США.

Пока не было возможности проводить уроки в компьютерном классе, я использовала данный прием работы с текстом без компьютерной презентации, на бумагоносителе. Приходилось разрезать печатный текст на отдельные кусочки и раздавать по частям, что очень неудобно. Компьютерная презентация позволила сделать работу более продуктивной, эстетичной и зрелищной. Воздействие на зрительные анализаторы активизирует эмоциональную сферу учащихся, положительно влияет на активность мыслительных процессов. Идет воспитание культуры умственного труда, культуры извлечения и обработки необходимой информации.

При проведении рефлексии и саморефлексии в конце урока все учащиеся обычно отмечают важность и пользу подобных уроков и выражают желание к дальнейшей работе в данном направлении. Впоследствии они приносят дополнительные материалы к урокам из Интернета и помогают учителю в составлении подобных презентаций.

Я проводила такой урок с учителями города, они тоже работали с большим интересом и отметили, что узнали много нового.

Презентация

(смотри Приложение 1)

Slide 1

Have you ever had an argument with your friend? Did you stop being friends? Forever? Or after a while were you friends again?

It is the first paragraph of the story you are going to read. What do you think the story is about?

  1. The history of the USA
  2. Friends and friendship
  3. American presidents
  4. Friendship of American presidents

(Suggested answers: It is about friends and friendship because it starts with questions about friends. It is about American presidents/ the history of the USA because we are studying American presidents and the history of the USA now. It is about friendship of American presidents because it starts with questions about friendship and we have been studying American presidents recently)

Slide 2

Two famous friends who had their ups and downs were John Adams and Thomas Jefferson. They met in 1775 when they both served in the first Continental Congress. Their friendship grew as they worked on …

What did they work on?

  1. The Declaration of Independence
  2. Emancipation Proclamation
  3. The Bill of Rights
  4. The Statue of Liberty

(Hints for the teacher:

  1. The Declaration of Independence was written in 1776
  2. Emancipation Proclamation was signed by Abraham Lincoln (the 16th President of the USA) in 1863
  3. The Bill of Rights was written in 1791
  4. The Statue of Liberty was given to the USA by France in 1884)

Slide 3

the Declaration of Independence. After the end of the Revolutionary War they were both sent to France to serve their country by making treaties.

When Adams was then sent to London, the two men wrote to each other. Jefferson’s letters expressed his respect for Adams. When Jefferson visited the Adamses in London in 1786, Adam’s wife, Adigal, wrote to her sister that Jefferson was one of the best men in the world.

But in 1789 the two friends disagreed over …

What did they disagree over?

  1. The Civil War
  2. The Indian War
  3. The Revolutionary War
  4. The French Revolution

Hints for the teacher:

  1. The Civil War (1861 – President Lincoln, 16th President)
  2. The Indian War ( President Lincoln fought in an Indian War)
  3. The Revolutionary War (1775-1783. George Washington was Commander in Chief of the Colonial Army during the Revolutionary War)
  4. The French Revolution (1789)

Slide 4

the Revolution in France. Jefferson supported it, but Adams was not sure. They also disagreed about the role of government in their own nation. Adams, a federalist, wanted …

What kind of government did Adams want?

  1. A strong central government
  2. Strong states’ governments
  3. A smaller central government
  4. Larger states’ governments

(Hint for the teacher: (from a dictionary entry: federal – of the central government of the US as compared with the governments of the states that form it)

От автора: Вы можете подумать, что подобный вопрос слишком сложен для учеников 7 класса, и они не смогут на него ответить, а тем более обосновать. Отвечают и объясняют! Мы часто недооцениваем наших учеников.

Slide 5

a strong central government. Jefferson, a republican, believed that states’ rights were not important.

In the presidential election of 1796 Adams and Jefferson opposed each other.

Who do you think won the election?

  1. George Washington
  2. Abraham Lincoln
  3. John Adams
  4. Thomas Jefferson

Hints for the teacher:

  1. George Washington – the 1st President (1789-1797)
  2. Abraham Lincoln – the 16th President (1861-1865)
  3. John Adams – the 2nd President (1797-1801)
  4. Thomas Jefferson – the 3rd President (1801-1809)

Slide 6

Adams won. Jefferson became Vice President. But Jefferson wanted Adams to know that he didn’t mind being the second in the election, and he told him: “I have no ambition to govern men”.

Two years later, however, their friendship was in danger when Adams sent to prison publishers who spoke against government.

What was wrong in Adams’s actions? What right do you think was violated?

  1. Amendment 1. Freedom of speech, freedom of the press, freedom of religion.
  2. Amendment 2. The right to keep arms.
  3. Amendment 5. The right to private property
  4. Amendment 6. The right to have defence in court.

Slide 7

Citizens’ First Amendment rights were violated, Jefferson said.

Jefferson defeated Adams in the next election. Hurt by his defeat in the election, Adams went home to Massachusetts missing Jefferson’s inauguration.

Jefferson pardoned everyone whom Adams had sent to prison. Besides, Adams’s son lost his post. Both Adams and his wife Adigal blamed Jefferson.

Jefferson and Adams wrote several more letters but they were filled with hurt. To stop pain, they …

What did they do to stop pain?

  1. Both went to the doctor
  2. Took some medicine
  3. Stopped writing letters
  4. Decided not to take part in elections any more

Slide 8

They stopped writing.

Dr. Rush called the argument between Jefferson and Adams “ a national misfortune”. After all, the two men were symbols of American independence.

Then in October 1809 Dr. Rush wrote he had a dream: Jefferson and Adams would renew their friendship, and would go into the grave nearly at the same time.

What do you think happened next?

  1. They were never friends again
  2. Dr. Rush encouraged both men to start writing letters again
  3. They died a month later
  4. Dr. Rush was sent to prison

(Hint for the teacher: Dr. Benjamin Rush of Philadelphia, an American patriot)

Slide 9

He encouraged both men to start writing to each other again. For fourteen years after that, the two old friends wrote to each other discussing natural science, history, architecture, religion, art and agriculture.

As Dr. Rush had dreamt, Jefferson and Adams died within hours of each other. That was on …, fifty years after the Declaration of Independence was written.

When did they die?

  1. On June 4, 1826
  2. On July 4, 1826
  3. On June 4, 1876
  4. On July 4, 1876

(Hint for the teacher: The Declaration of Independence was adopted on July 4, 1776 + 50 years)

Slide 10

On July 4, 1826

(Hint for the teacher: Draw the students’ attention to this amazing coincidence. Both Adams and Jefferson were the authors of the Declaration of Independence and they both died on the same day – the 4th of July, on Independence Day, fifty years after the Declaration was written. Incredible, isn’t it? Ask your students find out about other surprising coincidences in history. For example, Mark Twain and Halley’s Comet)

If you were the author of the story, what conclusion would you make?

Slide 11

Now read the conclusion of the author:

Many friends have problems. But theirs were simply greater than others. Because when Jefferson and Adams didn’t agree, the whole country stood behind one or the other. Even so, their respect for each other brought them back together.

Slide 12

What do you think the title of the story is?

  1. American History
  2. Independence Day
  3. Friendship
  4. Two famous Friends

Slide 13

Two Famous Friends