Сценарий праздника "Прощание с алфавитом" (The ABC-party)

Разделы: Иностранные языки


Оборудование: плакат с алфавитом; магнитофон; кассета к УМК Биболетовой М. З. “Enjoy English-1”; кассета “Game songs” к УМК Биболетовой М. З. “Enjoy English-1”; костюмы действующих лиц сказок “The turnip” (“Репка”), “The house in the wood” (“Теремок”); 26 медальонов с обозначением каждой из 26-ти букв английского алфавита; связка разноцветных воздушных шаров; булавка; карточки с цифрами; рисунки флагов Англии, Америки, Австралии и Канады; рисунки кошки, слона, петуха, лисы.

Оформление кабинета (или зала): На доске вывешен плакат с алфавитом, написано название праздника (“The ABC-party”), вывешены флаги англоговорящих стран (Англия, Америка, Австралия, Канада) и рядом на английском языке написаны мелом названия стран. В углу доски крепится связка воздушных шаров. При желании можно оформить стены рисунками животных или букв английского алфавита, выполненными детьми. В кабинете стулья расставлены таким образом, что первые ряды отведены для участников праздника.

Ход праздника

Ведущий: Good morning, children! Let’s begin our ABC-party. There are 26 letters. Letters, come here!

I. Представление букв (26 ребят, у каждого из которых на шее есть медальон с обозначением его буквы, по-одному выходят на сцену).

A: A is for apples and apple-trees,
You can see apple on apple-trees.

B: B is for books and for bookcase.
I have many books in my bookcase.

C: C is for cat. My cat is grey,
And with me it likes to play.

D: D is for dog and for doggy.
I have a dog, not a doggy.

E: E is for eight and for eleven.
How much is eight and eleven?

F: Flowers here, flowers there,
Flowers growing everywhere.

G: Look at me! I am the letter G.
G is for girl and also for a garden.

H: How many hands has a boy, say?
How many hands for work and play?
How many hands has a girl, say?
How many hands for work and play?

I: Ice-cream starts with the letter I,
But I think, I is for I.
I am a boy and I am ten.
I like to play with my brother Ben.

J: J is for jam. This is an apple jam.
Jimmy likes it and so does Sam.

K: K is for Kite. Kate has a Kite.
It is little and it is white.

L: I see a big yellow lion, a big yellow lion!
What a big yellow lion!
L is for lions!

M: I am the letter M.
M is for mouse.

N: One, two, three, four, five,
I caught a fish alive.
Six, seven, eight, nine, ten,
I let it go again.

O: Give me an orange, orange, orange.
I don’t like to eat porridge, porridge.

P: Puppy, puppy, come to me.
Let us play under the tree.

Q: Lilies are white,
Rosemary’s green.
When you are King,
I will be Queen.

R: R is for rose,
That grows sweet and red.
“I take care at my roses,”-
Says little Ted.

S: S is for school
Where we go every day.
We learn to read, we learn to write
And after school we play.

T: T is for tail
And also for train.

U: In the streets the buses run,
Two by two, or one by one.

V: V is for van,
Which carries milk and rolls.

W: W is for window,
For wardrobe and walls.

X: X is for xylophone.

Y: Y is for yard.

Z: Z is for zebra,
To ride it is hard.

Ведущий: And now our children want to sing their favourite songs. The first song is about letters. <Рисунок 1>. (Хором, стоя на сцене, ученики исполняют песни).

II. Исполнение песен.

1) “ABC” (магнитофонная запись песни имеется на кассете, прилагающейся к УМК Биболетовой М. З. “Enjoy English-1”).

A, B, C, D, E, F, G,
H, I, J, K, L, M, N, O, P,
Q, R, S, T, U, V, W,
X, Y, Z. Oh, well you see
Now we know the ABC.

2) “We can do anything” (магнитофонная запись песни имеется на кассете “Game Songs”, прилагающейся к УМК Биболетовой М. З. “Enjoy English-1”).

We can do anything,
We can do anything,
We can do anything,
We want to.

1. We can sing this song
La lala lala,
We can sing this song
La lala lala,
We can sing this song
La lala lala la.

2. We can clap our hands
Clap clap-clap clap-clap, (real claps)
Clap our hands
Clap clap-clap clap-clap,
Clap our hands
Clap clap-clap clap-clap clap.

Ведущий: Thank you. Now sit down, please. (Ученики рассаживаются на впереди стоящие стулья <Рисунок 2>.). Sometimes our pupils learn by the heart their favourite poems. Which of you want to recite it?

III. Стихотворения (на сцену выходят два ученика).

1. “It’s fun”

It’s fun to be this,
It’s fun to be that:
To leap like a lamb,
To climb like a cat,
To swim like a fish,
To hop like a frog,
To trot like a horse,
To jump like a dog.

2) “I see”

I see green,
I see brown,
I stand up
And I sit down.
I see red,
I see blue,
I see you
And you, and you.

Ведущий: Thank you, children! Let’s do physical exercises.

IV. Физкультминутка. Ученики (стоя) хором рассказывают стихотворения, параллельно выполняя соответствующие движения.

Clap, clap, clap your hands,
Clap your hands together.
Stamp, stamp, stamp your feet
Stamp your feet together.
Nod, nod, nod your head
Nod your head together.
Dance, dance, dance and dance,
Dance and dance together.

Ведущий: Everybody has their favourite fairy-tales. And our pupils prepared them for us.

V. Сценки.

Ученики показывают сценки “The turnip”, “The house in the wood” <Приложение 1>. Заранее готовятся костюмы действующих лиц.

Ведущий: Do you know the colors?

VI. Конкурс “Цвета”.

У доски в одной связке висят разноцветные воздушные шарики. Детям предлагается вспомнить названия цветов по-английски. Тот, кто назвал цвет правильно, выходит к доске и с помощью английской булавки “лопает” шарик названного цвета <Рисунок 3>.

VII. Конкурс “Флаги и страны”.

На доске вывешены флаги и написаны названия англоговорящих стран (England, America, Australia, Canada). Учитель с помощью детей переводит названия стран на русский язык, а затем предлагает им выйти к доске и с помощью мела соединить флаг и название страны.

Ведущий: If you can count, let’s count from 1 to 12.

VIII. Счет.

Сначала ученики хором считают от 1 до 12. Затем учитель показывает цифры на карточках вразброс.

Ведущий: That’s great! And now I want you to ask the riddles. Please, don’t talk.

IX. Конкурс “Загадки”.

Учитель заранее готовит красочные рисунки соответствующих животных.

  1. It can run and jump. It is not big. It is black, white or grey. It lives in the house. (a cat). <Рисунок 4>.
  2. It is big. It can run. It lives in the zoo. (an elephant). <Рисунок 5>.
  3. It is not big. It is white, red and black. It can fly and sing. It lives in the garden. (a cockerel). <Рисунок 6>.
  4. It is red. It is not big. It can run and jump. It lives in the forest. (a fox). <Рисунок 7>.

Ведущий: And now let’s recite the poem “We like”. All together…

X. Стихотворение.

Все ребята рассказывают стихотворение хором.

We like to read,
We like to play,
We like to study
Every day.
We like to run,
We like to jump,
We like to play
It’s fun.

Ведущий: My dear friends, our ABC-party is over. Thank you. Good-bye.