"Обслуживание в ресторане"

Разделы: Иностранные языки


Цели

Общеобразовательные цели:

  • Практиковать студентов во всех видах речевой деятельности по теме.
  • Систематизировать знания и умения студентов по теме “Обслуживание в ресторане”

Развивающие:

  1. Развитие личностной активности учащихся
  2. Развитие творческих способностей студентов
  3. Развитие эстетического вкуса у студентов.

Воспитательные:

  1. Воспитывать умение работать в коллективе.
  2. Воспитывать навыки культуры поведения.
  3. Показать значение изучения иностранного языка для будущей профессии.
  4. Воспитание интереса к избранной профессии

Тип урока: систематизация и коррекция знаний

Формы организации познавательной деятельности студентов: коллективная, индивидуальная, микрогруппы

Вид урока: конкурс с элементами ролевой игры.

Межпредметные связи: организация обслуживания, иностранный язык, информатика, организация производства, этика и психология

Оснащение урока:

  • презентация в программе Power Point “Tastes differ”
  • видеосюжет “Table Manners”, “Работа в ресторане и английский язык”
  • меню с блюдами
  • столовая посуда, приборы столовое белье
  • оценочная таблица
  • жетоны
  • маски
  • награды
  • таблицы с правилами поведения за столом
  • “столик ресторана” для ролевой игры
  • таблички с названиями конкурсов

Ход урока

I. Оргмомент

Good morning, dear students and guests. How are you? I hope you are fine. Are you ready for starting our lesson? Let’s begin!

II. Мотивация и целеполагание

The subject of our lesson is “In the Restaurant”.

The aim of our lesson is generalization of our knowledge and skills. You know it is very important to know English for a cook, a waiter and a technologist of cooking because foreign tourists, businessmen, students come to Russia to study and work, to visit interesting places of our country. You future technologists of cooking must serve them. Let’s start with a video with an interview of the students of our part-time department.

(смотрят видеосюжет, в котором студентка выпускница заочного отделения рассказывает о своей работе в ресторане, где обслуживают иностранных граждан)

III. Актуализация знаний

Let’s remember what the English people prefer to eat and what they don’t like. Watch attentively the presentation “Tastes differ” and then make a task.

После просмотра презентации каждая команда получает список блюд. Студенты должны отметить блюда, которые не следует предлагать англичанам.

Отметьте блюда, которые не следует предлагать англичанам:

1. steak

2. roast beef

3. fish soup

4. pickles

5. vegetables

6. dishes made of flour

7. fried mincemeat

8. sweet fruit

9. puddings

10. sausage

11. sandwiches

12. stuffing turkey

13. cereals garnish

14. clear soup

15. mashed soup

16. fresh and tinned fruit and berries

17. tea with sugar and milk

18. caviar

IV. Инструктаж по проведению конкурса

There are 3 teams (3 “restaurants”), taking part in our competition. The tasks will call “Glad to meet you!”

“Self-service tablecloth ”

“Menu, please!”

“Find a mistake!”

“Don’t do that!”

We have today a jury. It consists of ….

Let’s begin our competition.

V. Конкурс

1. Визитная карточка “Glad to meet you!”

The first competition is called “Glad to meet you!” Each team must introduce itself. (команды представляют себя, показывают эмблему, делают рекламу ресторана)

2. Сервировка стола “Selfservice tablecloth ”

The second task is laying the table and it is called “Selfservice tablecloth” You must serve the table and comment your action.

Студенты сервируют стол в то время, как студенты сервирую свои столы, представитель от каждой команды проводят мастер-класс с гостями по складыванию салфеток

Оценивается правильность сервировки и полнота комментирования.

img1.jpg (22677 bytes)

3. Презентация меню “Menu, please!”

The third task is called “Menu, please!”. You must present your menu.

  • Каждая команда представляет меню на английском и русском языках, подготовленные заранее.
  • Жюри оценивает меню

4. Ролевая игра “Find a mistake!”

Now we have role play. Each team must act a dialogue “At the Restaurant”. The team-rival must find a mistake in the service of а customer.

DIALOGUE №1

AT A RESTAURANT

- "May I show you to a table, Mr. Taylor?"

"Yes, I want a quiet table today. I feel tired. Also, I'm not very hungry,"

- "Perhaps a sandwich and some soup?"

"That's a good idea, Please bring me a menu."

- "Of course."

(The waiter shows Mr. Taylor to a small table) (кладет меню на стол клиента в закрытом виде)

"The ham sandwich looks good. Do you have rye bread?"

- "Yes. Would you like lettuce and tomato on your sandwich?"

"Please. And I want the bread toasted. And a little mayonnaise, too.

- "A ham sandwich on rye toast with lettuce, tomato and mayonnaise. Would you like something else?"

- "Yes, a glass of iced tea."

"Our soup of the day is vegetable soup. Would you like to try it?"

- "Yes, please." '

(The waiter brings the food, and Mr. Taylor eats his lunch.)

- "What do you have for dessert today?"

"We have apple pie, blueberry pie, ice cream, cappuccino, and chocolatepudding.".

- "Bring me a piece of apple pie with vanilla ice cream on top of it. Also bring me a cup of cappuccino and my check, please."

(The waiter gives Mr. Taylor his check.)

"Thank you, sir."

- "Thank you. I enjoyed the meal".

img2.jpg (21840 bytes)

Dialogue №2

Good afternoon.

Good afternoon. Can I help you?

I have got a reservation. My name is…

Yes mam. The table for two..

That’s right.

Here is a menu. You can choose from sort menu or a la cart.

I see. What can you recommend: crab salad or vegetable salad with mushrooms?

We have good avocado prawns.

Ok. What soup do you have today?

Solyanka. Can I offer soft drink for you?

I would like tea. Bring me avocado prawns, solyanka and tea.

One moment please. (производит досервировку стола, во время которой передвигает и берет фужеры за верхнюю часть, нож за лезвие, вилку за зубцы и т.д.)

Thank you, madam. Bring me my check please.

Dialogue №3

Good morning.

Good morning. What can I do for you? Is the table by the window care for you? Here is a menu.

Thank you I see you have a wide choice of dishes. But I m not very hungry. What can you recommend?

Could I offer you any salad or hot sandwich?

Sandwich, please. Have a scrambled eggs. I like it.

With mayonnaise or sour cream.

With mayonnaise.

Would you like tea or coffee?

Yes, please. One coffee.

Will you have black or white coffee?

Black coffee, please.

Ok. Here you are. (приносит заказ и ставит поднос на столик клиента)

Thanks. Everything is all right. Can I ask for a bill, please?

Certainly, mam. Here you are.

(Жюри оценивает ответы и артистичность)

5. Столовый этикет “Don’t do that!”

You know there are some table manners. The last task is called “Don’t do that!” I offer you to watch a video and name the table manners.

(Смотрят видеосюжеты, называют правила поведения за столом на английском языке)

6. Подведение итогов конкурса

Let’s sum up. (Жюри дает оценку работе каждой команде, подсчитываются жетоны. Объявляются победители в номинациях “За лучшую сервировку стола”, “За лучшее меню”, “ За артистизм”, “Лучшая реклама ресторана”).

img3.jpg (25392 bytes)

VI. Заключительный этап урока

Рефлексия

Преподаватель предлагает дать оценку своего поведения на уроке, используя маски. Студенты выбирают маски, соответствующую своему поведению на уроке (“недовольство”, “радость”).