Развитие коммуникативной компетенции учащихся в аудировании

Разделы: Иностранные языки


В реальном общении нам приходится много слушать, и то, насколько точно и полно мы воспринимаем полученную информацию, может определить наши последующие действия. Научить понимать звучащую речь- одна из важнейших целей обучения.

Аудирование является сложной рецептивной мыслительно-мнемической деятельностью, связанной с восприятием, пониманием и активной переработкой информации, содержавшейся в устном речевом общении. Часто помимо восприятия речи со слуха мы выполняем и другие действия- наблюдаем, говорим, пишем и т.д., но как правило, необходимо понимать то, что слышишь.

Овладение аудированием дает возможность реализовать воспитательные, образовательные и развивающие цели. Оно позволяет учить учащихся внимательно вслушиваться в звучащую речь, формировать умение предвосхищать смысловое содержание высказывания и таким образом, воспитывать культуру слушания не только на иностранном, но и на родном языке. Аудирование служит мощным средством обучения иностранному языку. Оно дает возможность овладевать звуковой стороной изучаемого языка, его фонемным составом и интонацией: ритмом, ударением, мелодикой. Через аудирование идет усвоение лексического состава языка и его грамматической структуры.

На уроке практически невозможно формировать только речевой или только языковой навык. Работая с аудиотекстами, мы параллельно отрабатываем лексические, грамматические, фонетические навыки. Практический опыт обучения иностранному языку, практика устного перевода и просто общения на иностранном языке убеждают в том, что, помимо таких трудностей как одноразовость предъявления, индивидуальные особенности речи говорящего, существует целый ряд объективных сложностей, препятствующих пониманию речи с первого раза. Рассмотрим их подробнее.

Объективные трудности при аудировании

1. Трудности, обусловленные условиями аудирования:

  • внешние шумы,
  • помехи,
  • плохая акустика,
  • качество звукозаписи,
  • качество используемой на занятиях техники,
  • видимое наличие или отсутствие источника речи.

2. Трудности, обусловленные индивидуальными особенностями источника речи.

Отсутствие практики восприятия на слух речи людей противоположного пола, разного возраста, особенности дикции, тембра, темпа, паузации, а также возможные нарушения артикуляции, различные диалекты иностранного языка.

3. Трудности, обусловленные языковыми особенностями воспринимаемого материала:

большое количество незнакомой лексики, идиоматических выражений, разговорных формул, специальных терминов, аббревиатур, эллиптических конструкций, прецизионных слов.

Знание вышеперечисленных групп сложностей позволяет правильно оценить уровень трудности аудирования как такового, учесть их при организации учебного аудирования, снять их, а возможно и создать искусственно, максимально приближая учебное задание к ситуациям реального общения.

Механизмы аудирования

В отечественной методике выделяются 4 основных механизма аудирования.

1. Речевой слух — это один из важнейших механизмов.

Он обеспечивает восприятие устной речи, деление её на смысловые синтагмы, словосочетания, слова. Благодаря этому механизму происходит узнавание знакомых образов в потоке речи

2. Память. В психологии выделяют два основных вида памяти: долговременную и кратковременную. Оба вида памяти чрезвычайно важны для процесса понимания речи со слуха. Но в данной связи нас в большей степени волнует формирование ещё одного вида памяти, который в психологии получил название оперативной памяти. Оперативная память — это кратковременная память, которая способна удерживать информацию значительно дольше, чем в течение 10 секунд. Оперативная память работает наиболее эффективно при наличии установки на запоминание.

3. Вероятностное прогнозирование. В методике выделяют структурное и смысловое прогнозирование. Слова существуют в нашей памяти не изолированно, а включены в сложную систему лексико-семантичестких отношений. Именно эти отношения и определяют характер прогнозирования.

Смысловое прогнозирование определяется знанием контекста, а соответственно, и возможных ситуаций, которые, в свою очередь, предполагают использование определенных структур, клише, речевых формул и т.д. Помимо смыслового прогнозирования существует и лингвистическое прогнозирование. (Чем больше объём семантического поля, чем прочнее лексические и грамматические навыки, чем лучше человек знает типовые речевые ситуации и владеет речевыми моделями, тем проще ему распознать их со слуха.)

4. Артикулирование

Психологи отмечают, что при аудировании происходит внутреннее проговаривание речи. Чем чётче проговаривание, тем выше уровень аудирования. Тот, кто имеет привычку внутренне проговаривать, фиксировать информацию, лучше поймёт и запомнит её.

Система упражнений на развитие навыков аудирования

- Базовым упражнением можно считать повторение иноязычной речи за диктором: 1) в паузу, 2) синхронно на том же языке. Это упражнение развивает все 4 механизма аудирования.

- Упражнения на развитие речевого слуха

Развивая речевой слух, можно использовать аудирование со зрительной опорой, направленное аудирование.(Это аудирование направлено на узнавание конкретных слов, структур, извлечение конкретной информации. Оно может сопровождаться действием. Это же задание может выполняться и с заполнением пропусков: пропущенных слов, артиклей, предлогов, начала или конца предложения и т.д.)

- Упражнения на тренировку памяти

1. Согласиться с утверждениями или опровергнуть их после прослушивания текста. Вместо утверждений можно использовать вопросы. Такое аудирование называют подготовленным аудированием.

2. Прослушать текст, а затем сравнить его с печатным и найти расхождения.

3. Запомнить все даты, имена, географические названия и т.д., употреблённые в тексте, и повторить их в той же последовательности.

4. Прослушать слова и сгруппировать их по какому-либо принципу или признаку, стараясь не пропустить ни одного слова при последующей группировке.

5. Прослушать слова и повторить лишь те из них, которые относятся к какой-либо одной теме.

- Упражнения на тренировку вероятностного прогнозирования

1. Подобрать как можно больше определений к словам.

2. Составить возможные словосочетания с существительными/ глаголами/ наречиями/ прилагательными.

3. В рамках конкретных ситуаций составить наиболее типичные словосочетания (клише) и переводить их. Задание будет более сложным, если устойчивые сочетания и клише переводить вразброс — с родного языка на иностранный и наоборот.

4. Упражнения на логическое развитие замысла, которые предполагают умение закончить фразу, текст и т.д.

5. Определить содержание по заголовку, иллюстрациям, ключевым словам, вопросам и т.д.

Система работы с аудиотекстами

Как в отечественной, так и в зарубежной методике, традиционно предлагают разбить работу над текстом на 3 этапа:

1. до прослушивания, 2. во время прослушивания, 3. после прослушивания.

Дотекстовый этап (Before listening)

1. Обсуждение вопросов/ утверждений до прослушивания

Упражнения и вопросы не столько запрашивают информацию, сколько несут её. С их помощью можно выделить и снять те языковые сложности, которые встретятся в тексте; обратить внимание на прецизионные слова, которые иначе могут ускользнуть от внимания неопытного слушателя; подчеркнуть те нюансы содержательного и смыслового порядка, которые в дальнейшем будут достойны обсуждения.

2. Догадка по заголовку / новым словам / возможным иллюстрация.

Учитель может предложить учащимся догадаться о примерном содержании текста по заголовку, незнакомой лексике, которую предварительно объяснил или проиллюстрировал.

3. Краткое изложение основной темы учителем, введение в проблематику текста

Это сообщение можно превратить в небольшую беседу, предложив учашимся определить, что они уже знают о данной проблеме, а также сформулировать те вопросы, ответы на которые они хотели бы получить

Этап собственно слушания текста (While listening)

В ходе первого прослушивания учащиеся выполняют те задания, о которых мы говорили выше, однако при формировании навыков аудирования таких прослушиваний может быть несколько. В этом случае очень важно не потерять мотивацию. Новизна задания поможет нам в этом.

Рассмотрим некоторые из них.

1. Прослушайте текст и вставьте пропущенные слова в следующих предложениях.(Ключевые, несущие основную информацию)

2. Прослушайте текст и скажите, какие из предложенных ниже словосочетаний употреблялись в нём без каких либо изменений.

3. Прослушайте текст и скажите, какие определения к следующим словам в нём встречались.

4. Закончите следующие предложения.

Здесь также возможны варианты. Какой из них вам кажется легче и почему?

а) Есть начало предложения, а конец пропущен; б) пропущена середина предложения; в) пропущено начало предложения, но есть окончание.

Послетекстовый этап (Follow-up activities)

Прослушав текст и выполнив ряд упражнений, можно дальше использовать его для развития навыков устной и письменной речи.

Литература

Е.Н. Соловова, В.Г. Апальков. Развитие и контроль коммуникативных умений:традиции и перспективы. М., Пед. Университет “Первое сентября”, 2006г.

М.М.Филиппова. О.А.Ксензенко. Английский язык для пользы и развлечения. Учеб. материалы для учащихся старших классов спецшкол и студентов гуманитарных факультетов высших учебных заведений. М; Добросвет –2001.


Материалы из методической копилки

Listening Activity1. In and Out of Love. Приложение 1. (Script)

Exercise 1: Get Ready to Listen

Use these words to complete the paragraph.

variety, couple, people, records, divorces, bigamy

The Guinness Book of World Records keeps a list of unusual facts about things that (1)______ do. Among the strange records, there are many that concern marriage. Some (2)____concern the age at which people marry. There are records for both the oldest and youngest bride or groom. There are records for the number of marriages and (3)______. There are records for the longest engagement before a (4)____is married. Of course, there are also records for (5)____, or marrying more than one person at the same time. In each category there is a lot of (6)_____.

Exercise 2. Listen for the meaning. Look at the topics below.

As you listen, find the topics you hear about.

a) where people get married

b) how long people were engaged

c) marriage in Brazil

d) the cost of weddings

e) the longest ceremony

f) the age at which people marry

g) records for re-marriage

h) illegal marriage (bigamy)

i) Queen Victoria's marriage

Exercise 3. Listen for details.

Listen again. While you listen, answer the questions.

1. Name four unusual places where people have been married.

2. What are the three conditions for a legal marriage in North America?

3. What is the record for the longest engagement?

4. Why did the couple wait so long?

5. Why did the two lawyers write their own wedding vows?

6. How long did the wedding ceremony take?

7. What happened to the guests?

8. What is the average age for people to marry in Canada?  a) for men b) for women

9. How old was the oldest couple?

10. How old was the oldest bride on record?

11. Why did the youngest couple marry so young?

12. What was the result?

13. Who married eight times?

14. What is the record for the most marriages?

15. How many times did the couple in Arizona marry and divorce each other?

16. How many people did the bigamist marry?

17. What did he say in court?

18. How did the judge react?

19. What did Queen Victoria do when she wanted to get married?

20. How many children did she have?

Listening Activity 2. An Arranged Marriage. Приложение 2. (Script)

Exercise 1. Pre-listening task: You will hear an interview with an Indian lady, Rajkumari Kejriwal, known to her family and friends as Raj. In the interview she talks about her arranged marriage, and the day she was introduced to her future husband. Work in pairs.

Write questions. What information would you like to learn?

Exercise 2. Listen to the interview, and see if your questions are answered.

Exercise 3. Comprehension check

1. How did Raj’s father find the two men?

2. Was it difficult to find a husband for Raj?

3. Describe the day that Raj met the two men.

4. Why did her father choose Shiam?

5. What happened between that day and their marriage?

Exercise 4. Summary.

In the following summary there are some factual mistakes and some gaps.

Correct the mistakes and complete the gaps.

Raj’s father arranged her marriage when she was still at school. He chose her husband by…………. .

In Raj’s case, this didn’t take long, but sometimes………… .

Two men were introduced to Raj and her family, and together they decided………… .

The men were of similar background, but one of them………… , and this was the one ………. .

Raj didn’t agree with her father, but she had no choice.

She has now been married for 22 years, and in fact …………. .

Most marriages in India are still ………….. , and the usual age …………… .

Exercise 5. Answer the following questions. What do you think?

1.What was Raj’s attitude to her arranged marriage? Did she accept it or resent it?

2. How do you think she felt on the day she met the two men?

3. Raj says that her husband’s family wasn’t wealthy, but they owned a village and were like princes. What does this tell us about Raj?

4. What else would you like to know, either about Raj’s marriage, or about arranged marriages?

5. What advantages does she see to arranged marriages?

Listening Activity 3. Wedding Upset. Приложение 3. (Script)

Exercise 1. Pre-listening task. You are going to hear a description of an unusual wedding. Listen and answer the following questions.

1. What happened as the bride and groom were about to be married the first time?

2. What happened just after they were finally married?

Exercise 2. Now you listen again and decide which of the people in the box the following statements apply to. You will need to refer to some of the people more than once.

the vicar the groom the wedding guests t he bride the bride’s mother the best man the bride’s parents the bride’s uncle the organist the groom’s relations

1. They arranged the wedding.

2. Most of them were from London.

3. He was looking very handsome.

4. They were extremely surprised.

5. She fainted.

6. He shouted in church.

7. They were all talking to one another.

8. He was feeling very insecure.

9. He had had too much to drink.

10. He asked the same question twice.

11. He changed his mind.

Exercise 3. Discuss the following questions.

1.What happens when people get married in your country? Are there any special activities or customs?

2. Describe the last wedding that you went to. Whose wedding was it? Who was there? What happened?

Listening Activity 4. Answering Machine. (Приложение 4.) (Scripts)

 Pre-listening exercises

There are many types of phone services today to choose from, including cellular, satellite, and even voice over IP phone services. Whatever service you use, learning how to leave and understand phone messages is important. What questions or requests might you hear in a telephone message (e.g., "Please call me tomorrow.")

2. Listening Exercises

I. Listen to the phone and answer the questions.

1. What will take place at Bill's house tomorrow?
A. a party B. a game C. a dance

2. Why does Hank have to work late?
A. He has to attend a meeting. B. He has to write a report.

C. He has to close the office.

3. Why is Hank going to visit Lisa after work?
A. because she is sick in bed B. because he has to return something
C. because he is going to take her to Bill's house

4. Where is Hank going to get the snacks to take to Bill's house?
A. from his house B. from the store C. from his work

5. What time will Hank most likely arrive at Bill's house?
A. 7:00 PM B. 8:00 PM C. 9:00 PM

Конец формы

1. a game 2. He has to write a report. 3. because she is sick in bed

4. from his house 5. 9:00 PM

3.Text Completion Quiz

Listen again and complete the text

Bill: Hey, this is Bill. I'm sorry I'm not in. Just leave a message.

[Beep]

Hey Bill. This is Hank. I'm just (1) to let you know that I'll be a little late to the (2) tomorrow night. I have to work a few extra hours to (3) a report. I should wrap things up sometime between seven and eight. Oh, and then I'm planning on dropping by Lisa's (4) for about an hour since she's been sick recently. Oh one more thing. I'll swing by my house to pick up some (5) for the game See you then.

1. calling 2. Game 3. Finish 4. house 5. food

4. Post-Listening Exercises

Pretend you are Lisa or Bill. Call Hank and leave a message on his answering machine. Use your own ideas to create the message. What other voice mail and answering machines services could you use to communicate with others and practice your phone skills? Describe it features and any advantages and disadvantages of practicing English only verses talking in person.

Listening Activity 5. A Day at School (Приложение 4.)

Pre-listening exercises

Describe a normal school day in the life of a student in your country including hours, class subjects, meals, rules, dress, and extra-curricular activities. What options are there in your country to take online classes through distance learning, even for children?

 Listening Exercises

1. Listen to the conversation and answer the questions.

1. How does Joshua go to school in Japan?
A. He takes a school bus every morning B. He rides the subway at 8:00 AM.
C. He walks with a group of students.

2. Which item did Joshua NOT mention when talking about the things he takes to school?
A. backpack B. gym clothes C. school hat

3. What is one of the first things Joshua does when he arrives at school?
A. He practices his reading and writing. B. He stands and bows to the teacher.
C. He puts on his gym clothes for class.

4. Where does Joshua eat lunch at school?
A. in his classroom B. in the lunchroom
C. in the gymnasium

5. What time does Joshua probably get home from school most days?
A. between 1:00 PM and 2:00 PM B. between 2:00 PM and 3:00 PM
C. between 3:00 PM and 4:00 PM

1. He walks with a group of students. 2. school hat 3. He stands and bows to the teacher.

4. in his classroom 5.between 2:00 PM and 3:00 PM

3.Text Completion Quiz

Listen again and complete the text

Randall: Hello. Today I'm interviewing Joshua on his (1) going to a Japanese school. Now Joshua, what time do you go to (2) ?

Joshua: Eight O'clock.

Randall: Eight O'clock. And do you (3) by yourself, or on a school bus?

Joshua: No, I have a group that goes with me.

Randall: So you go with a group?

Joshua: (4) .

Randall: Now what (5) of things do you take to school?

Joshua: I take my taiso fuku, that is gym clothes, and I take my backpack and my books [Oh, okay] and (6) like that.

1. experiences 2. School 3. Go 4. Uh-huh 5. Kinds 6. stuff

Listening Activity 6. College Life (Приложение 4.)

Pre-listening exercises

Whether you are trying to get an online MBA or just going to a local college, there are a number of things you have to consider including location, cost, and the reputation of school. What factor is most important to you?

Listening Exercises

First, listen to the conversation and answer the questions.

1. What does the man want to do after he graduates?
A. He wants to become a teacher. B. He hopes to go on to graduate school.
C. He'd like to work at a hotel.

2. What is the woman majoring in?
A. History B. French C. computer science

3. How does the woman pay for college?
A. She has a part-time job. B. She received a scholarship.
C. Her parents are paying for it.

4. Where does the man work part-time?
A. at a bakery B. in a library C. at a restaurant

5. What thing did the man NOT say about his job?
A. His co-workers are friendly. B. He works long hours. C. The pay is okay.

1. He'd like to work at a hotel. 2. computer science 3. She received a scholarship.

4. at a restaurant 5. He works long hours.Конец формы

 3.Text Completion Quiz

Listen again and complete the text

Maria: Oh, hi Dave. Long time, no see!

Dave: Hi Maria. I was in the (1) , so I thought I'd drop by.

Maria: Come on in. [Thanks.] (2) a seat. Would you like anything to drink? I have Sprite or orange juice.

Dave: Sprite would be fine. So, how have you been?

Maria: Not bad. And you?

Dave: Oh, I'm doing okay, but school has been really hectic these days, and I haven't had time to (3) .

Maria: By the way, what's your major anyway?

Dave: Hotel management.

Maria: Well, what do you want to do once you (4) ?

Dave: Uh... I haven't decided for sure, but I think I'd like to work for a hotel or travel (5) in this area.

 1. neighbourhood 2. Take 3. Relax 4. Graduate 5. Agency