Открытый урок английского языка по теме "Social Problems of the Modern Society"

Разделы: Иностранные языки


Цели и задачи урока.

Образовательные:

1.Активизация лексики по теме в монологическом высказывании

2.Развитие навыков аудирования

3.Развитие навыков извлекать необходимую информацию из аутентичных текстов

4.Формирование и развитие навыков обсуждать проблемы по данной теме.

Развивающие:

1.Развитие коммуникативных навыков и умений работать в рамках мини-проекта

2.Расширение кругозора и социо-культурной компетенции

3.Развитие умений анализировать, обобщать и делать выводы

4.Развитие умения работать в парах и группах

Воспитательные:

1.Формирование рационального потребительского поведения в условиях современного общества

2.Обучение готовности выслушать разные точки зрения по проблеме

Оснащение: плакаты с высказываниями по теме урока, графики и диаграммы, ТСО (магнитофон и кассета с записью диалога), мультимедийный проектор, экран, учебник и раздаточный материал с планом написания эссе (план взят из учебника New Millenium English 11) и названиями основных социальных проблем, статья из Мoscow Times “Tycoons dominate Russia”.

Ход урока.

I. Оргмомент и постановка целей урока.

Hello! I’m glad to see everybody. Today we are going to talk about society and discuss social issues, analyse the results of surveys conducted in your class, revise the rules of writing a discursive essay.

II. Речевая зарядка.

First of all let’s revise all social problems which are charecteristic for our society. Your task is to name them and say a few words aboyt them. Remember to use conversational formulas some of which are written on the blackboard.

Учащиеся называют главные социальные проблемы современного общества и говорят по 2-3 предложения по одной из проблем, используя одно из разговорных выражения, написанных на доске. Названия проблем написаны на карточках, которые раздаются учащимся.

Список названий проблем: begging, discrimination, domestic violence, drugs, homelessness, inequality, poverty, racism, unemployment, vadalism, violent crime, consumerism.

Conversational formulars to use: ( написаны на доске или выведены на экран)

Talking of...
Personally I believe...
Apart frm this...
I feel strongly that....
Besides, ...
On the one hand ...., on the other hand .....
In addition.....
As for ....
On the whole, I beleive ....
Unfortunately, ....
What I’m more concerned with
I agree, but on the other hand
In my opinion
I’m absolutely convinced that ...

III.Обсуждение проблемы общества потребления.

1). Учитель говорит об обществе потребления и спрашивает мнение 2-х учащихся, которые имеют различные точки зрения по данному вопросу.

Teacher: “There is a growing tendency for us to be treated as consumers rather than people. In industrial lands consumption now permeates social values. Opinion surveys in the world’s 2 largest economies Japan and the USA show that people increasingly measure success by the amount they consume. What do you think of this problem? Is it good to be treated as consumers?

P.1. “I totally agree that ...

P.2. “In my opinion ....

2).Чтение статьи “Spend, Spend, Spend” (урок 26)

3).Проверка понимания при помощи вопросов и обсуждение статьи.

Why are many people in developed societies in a vicious circle?

What is the result of it?

Is there any resistence to this consumer society? What are some protest groups suggesting?

Why do they insist that advertising is more controlled?

What should we do on a personal level?

Is this problem actual for our society? Why or Why not? What does it depend on?(on how much money people have)

4). T: “To analyse the situation I asked 2 pupils of the group to conduct a survey in your class on the question of having things and opportunities and the desire to improve the situation. All of you took part in it and you remember the questions you were asked”.

Двое учащихся выходят к доске и по диаграммам (выведенным на экран) показывают и рассказывают о результатах проведённого опроса и делают выводы. Можно поручить более слабому ученику доложить о цифрах, а более сильному ученику сделать выводы. В конечном итоге учащиеся придут к выводу о неравном материальном положении.

5) Вывод учителя (about inequality and poverty)

I am sure you understand that though the results of this survey show that people in your class have more or less equal opportunities, living conditions, they do not reveal the real situation in this country. The problems of poverty and inequality are extemely urgent in our country. If you ask people somewhere in a village far away from Moscow the same questions you will get different results. People may not have computers at all and have no opportunities togo anywhere on holiday to say nothing of going abroad. Now you are going to listen to the summary of the newspaper article “Tycoons dominate Russia”, which proves the fact of extreme inequality in our country.

1 учащийся рассказывает краткое содержание статьи, которую он/она читал(а) дома, остальные слушают, затем высказывают своё мнение о прослушанном.

6).Аудирование диалога упр.6 учебника(урок26)

а) Вступительное слово учителя “ Inequality depends not only on conditions the person lives in but on his or her individual feelings and attitudes.Some people don’t pay any attention to what they wear while for others the make of the thing they wear or have is of great importance. Now let’s listen to the dialogue which proves it. Your task is to listen and to answer the questions asked in the textbook.

б) Аудирование и проверка понимания по вопросам.

7) Аудирование и анализ опроса №2, целью которого было выяснить, насколько учащиеся класса могут быть охарактеризованы как члены общества потребления.

2 учащихся у доски по диаграммам докладывают о результатах и делают выводы из полученных цифр. T.: We have conducted one more survey to find out if you (pupils of your class) can be considered to be members of consumer society.

8) Заключительное слово учителя.

T.: It was very interesting to listen to you and I’m very glad that on the whole you understand that there is a danger of becoming enslaved to the vicious circle of life. We don’t notice that technical progress makes us want to make our life more comfortable and eventually we may become dependent on things we have or want to have. We are beginning to depend on advertising and on values they try to insist on. For many peole material world may mean more than spiritual one. In such a world it’s easy to forget about real values such as: kindness, love, friendship, etc. And we shouldn’t forget that being and doing are much more important than having.

IV. Объяснение домашнего задания.

Написать эссе по теме “Being and doing or having – which is more important?”

а) напоминание правил написания эссе (схема либо на доске, либо у учащихся в качестве раздаточного материала)

б) вопросы, которые должны быть включены в эссе, повторение некоторых пунктов.

Приложение