Урок по английскому языку по теме "Добро пожаловать в страну Великих Озер"

Разделы: Иностранные языки


Меня, как и многих учителей, волнует проблема поддержания интереса к иностранному языку у учащихся старших классов. Чтобы решить эту проблему я применяю активные формы работы с использованием накопленного богатого материала о странах изучаемого языка. В частности урок “Welcome to the Country of the Great Lakes”, проведённый в 10 классе, тому подтверждение. Данный урок расширил общеобразовательный кругозор учащихся по 1 разделу учебника Кузовлева В. П. 10-11 класс, “How Different the World Is”.

Тема: “Welcome to the Country of the Great Lakes”

Цели:

Познавательный аспект - познакомить с географическим положением Великих Озёр в США и их влиянием на климат страны, с основными понятиями (реалиями): American flag, Capital, administrative divisions, area, population, the nicknames of the states.

Развивающий аспект - развивать способность к догадке, способности к выбору выражений, адекватных ситуации общения, развивать познавательный интерес учащихся, способность осуществлять продуктивные речевые действия, умение работать с картой.

Воспитательный аспект - воспитывать уважительное отношение к другой культуре.

Учебный аспект - развивать умение читать с разными стратегиями (с целью поиска специфической информации, с целью понимания основного содержания, детального содержания), развивать навыки аудирования с пониманием основного содержания.

Сопутствующая задача - развивать умение говорить на основе услышанного и прочитанного.

Речевой материал:

Продуктивный: лексический - the geographical names, the names of the states, their nicknames.

Грамматический - союзы и выражения для описания причинно-следственных связей (because, thanks to(the fact), due to(the fact that), so, that’s why).

Оборудование: учебник 10 класса В. П. Кузовлев; видеомагнитофон, видеофильм о Великих Озёрах США, аудиозаписи с песнями об Америке, о штатах Америки, карта США, постеры с изображением штатов Америки, раздаточный материал.

1 Introduction

- Hello! I’m glad to meet you. How are you?

P1- I’m fine!

P2- I’m OK!

I have prepared a very good news. The magazine “National Geographic” offers to all Russian pupils to take part in project “What Do You Know About..?” Try to guess what country it is sung about while listening to a song.(pupils listen to a song America, America by Susan H. Nipp and Pamela C. Beall. The words were written in 1987 to the tune of a 17-th century round.)

America, America,
Land of hope and liberty,
Freedom rings from ev’ry mountain,
From sea to sea.

P1- It is sung about America

Т: Shall you take part in this project? It should be done today, during our lesson. The most interesting facts about the USA we’ll include into this project. The members of the editorial board will help us to design it (два ученика оформляют коллаж для страницы журнала, используя материал урока.)

2. Warming-up.

Т: First of all let’s speak what you know about the USA.

Factfile

Official name of the country -the United States of America(the USA, the US)
Type of the state - federal reрublic
Area -9,372, 614 square km
Administrative divisions -50 states and one District of Columbia
National holiday -Independence Day, the 4th of July
Flag -Stars and stripes: Stars are for the 50 states of
  The USA;
  Stripes are for 13 colonies which declared
  Independence from Great Britain on the 4th of July,1776.
Population -265,3mln
Native people -Native Americans(0,7%)
Largest city -New York (over 18 million people)
Capital -Washington,DC(District of Columbia)
Largest state -Alaska
Climate - mostly temperate, but varies from tropical to arctic
Highest point -Mount McKinley
Longest river -the Mississippi
The largest lake -the Great Lakes

3. Pre-seeing.(work with a group) вводная беседа с классом перед просмотром видеофильма.

Т: America a very huge country. We may speak about it for many hours but let’s speak about its lakes. Be ready to see a video under the title” The Great Lakes”.

4. Seeing a film.

(Просмотр первого фрагмента фильма и беседа по теме. Фильм в цветном изображении на английском языке с субтитрами на английском языке)

5.

The Great Lakes (Великие озёра.)

These lakes have 9,000miles of shoreline.
They cover 95,000 square miles.
They are the world’s greatest expanse of fresh water.
Their waters are summer playgrounds.
They cool cities and relieve thirsts.
These lakes provide ports a thousand miles inland.
The lakes are Ontario, Erie, Huron, Michigan and Superior.
They border eight states and one Canadian province.
The Great Lakes affect the regional climate.
They are climate makers.
In spring and summer they are cool and moderate temperature.
They store summer’s heat.
Then the Great Lakes give back this heat in the fall.
Heat energy released from the lake.
An amount enormous of energy is released each day.
It equals all of the electricity used in the US in one year.

Т: What do you know about the Great Lakes? Are the following statements true or false?

a) The lakes have 9,000 miles of shoreline. (True)

b) They are the world’s greatest expanse of fresh water. (True)

c) The lakes are Ontario, Erie, Huron, Michigan, Superior. (True)

d) They border 8 states and Alaska (False)

Т: Let’s find the Great Lakes at the map.(на доске прикреплена карта США. Учитель показывает месторасположение этих озёр и называет их по-английски, учащиеся повторяют хором.)

Т: They border 8 states: Minnesota, Wisconsin, Michigan, Illinois, Indiana, Ohio, Pennsylvania, New York and one Canadian province.

And now listen to the names of all states in one American song.(The United States by Susan H.Nipp.)

The United States, The United States,
I love my country, the United States.
There’s Alabama,Alaska,
Arizona,Arkansas,
California, Colorado,
Connecticut and Delaware,
Florida, Georgia, Hawaii and Idaho,
Illinois, Indiana, Iowa and Kansas,
Kentucky, Louisiana,
Maine, Maryland, Massachusetts,
Michigan, Minnesota,
Mississippi, Missouri, Montana,
Nebraska, Nevada, New Hampshire,
New Jersey, New Mexico, New York,
North ‘n’ South Carolina,
North Dakota, South Dakota,
Ohio, Oklahom’,
Oregon, Pennsylvania,
Rhode Island, Tennessee,
Texas, Utah, Vermont, Virginia,
West Virginia, Washington, Wisconsin, Wyoming.

6.

T: Children, I gave you the home task to find some interesting information about the nicknames of the states which border the Great Lakes. Did you find it?

(Учащиеся рассказывают о, том, какие существуют прозвища у штатов, что граничат с Великими Озёрами.

  1. Minnesota- the nickname is “the North Star State”- “Штат Северной звезды” №23
  2. Wisconsin- the nickname is “the Badger State” - “Барсучий штат” №49.
  3. Michigan- the nickname is “the Wolverine State” - “Штат росомах” №22
  4. Illinois – the nickname is “the Prairie State”- “Штат прерий” №13.
  5. Indiana- the nickname is “the Hoosier State” – “Штат – мужлан” №14
  6. Ohio- the nickname is “the Buckeye State”- “Штат конского каштана” №35
  7. New York- the nickname is “the Keystone state”- “Штат замкового камня” №32
  8. Pennsylvania- the nickname is “the Empire State”- “Императорский штат” №38.

7.

a) The second seeing a film.(учащиеся смотрят второй фрагмент фильма, в качестве опоры листочки с текстами The Great Lakes, и выполняют серию тренировочных упражнений)

T: The Great Lakes depend on the climate of the USA. Quickly reread the article. Use the Words in parentheses to find out facts about the Great Lakes.

Example: (miles of Shoreline) The lakes have 9,000 miles of shoreline.

1. (cover) __________________________________

2. (relieve)__________________________________

3. (provide)_________________________________

4. (the regional) ____________________________

5.(border)__________________________________

6.(climate makers) ____________________________

b) Combine the sentences using conjunctions of cause and effect relations(because, thanks to(the fact that), due to (the fact that), so, that’s why.

1.These lakes have 9,000 miles of shoreline 1.They are called the Great Lakes.
2.Their waters are summer playgrounds 2.There are a lot of people and children near the Lakes.
3.The Great Lakes affect the regional climate 3.They are the climate makers.
4.The Great Lakes give back heat in the fall 4. An amount of energy is released each day.

8. The conclusion of the lesson.

(Итогом послужил красочно-оформленный за время урока постер со всей информацией о Великих озёрах.)

T: This poster we’ll send to the main editor of the magazine “National Geographic”.

9.

T: Imagine that you’ve just returned from the USA. There you traveled along the Great Lakes.

Speak about the impressions the Great Lakes made on you.