Открытый урок в 5-м классе по теме "Транспорт. Степени сравнения прилагательных"

Разделы: Иностранные языки


Цели:

Общеобразовательные:

  • активизация употребления лексических единиц по теме “Транспорт”;
  • совершенствование грамматических, речевых навыков.

Развивающие:

  • развитие потребности в творческой деятельности, в самовыражении, самоактуализации через различные виды работ;
  • развитие навыков работы в сотрудничестве.

Воспитательные:

  • воспитание умения работы в коллективе;
  • повышение уровня мотивации к изучению английского языка.

Оснащение урока:

  • карточки с грамматическим заданием;
  • DVD с фонограммами песен, шумовыми эффектами;
  • слайды, компьютер, экран; бумажные сердечки;
  • планшет с тематическими картинками.

Оформление доски: грамматические вербальные опоры; новые слова с транскрипцией.

Формы работы:

  1. Фронтальная.
  2. Групповая.
  3. Индивидуальная.

Использованный учебник:

Кузовлев В.П. и др."English 5".

План урока:

1. Орг. момент. Объявление цели урока.

2. Фонетическая зарядка.

3. Отработка лексики по теме “ Транспорт”.

4.Отработка степеней сравнения прилагательных.

5. Физкультминутка.

6. Обучение работы в сотрудничестве. (Степени сравнения прилагательных)

7. Итоги урока.

ХОД УРОКА

I. Teacher: Good morning, children! T: Sit down, please! I am glad to see you. I wish you good luck. (Включаю запись с шумом автомобиля, самолета, мотоцикла). Oh, what is it? What are we going to talk about?

Children: About transport.

Teacher: Right you are! What means of transport can we see in the street?

Children: Buses, cars…

II Teacher: I’ve got a poem about it. (На экране появляется стихотворение):

In the street you can see
Buses, cars and a taxi.
In the sky there is a plane,
On the rails there is a train.

Teacher: Look at the blackboard, please. Repeat the new words after me:

Sky [skai] небо

Rails [reilz] рельсы (фонетическая отработка слов)

Teacher: Read the poem after me (построчное чтение стихотворения за учителем).

Teacher: Who wants to read? (3 ученика читают стихотворение вслух).

II Teacher: What means of transport do you know?

Children: (перечисляют виды транспорта).

Teacher: Let’s see how you know means of transport. Please, go one by one to the blackboard and put the right number to the right word. (Игра “Найди пару” - дети идут по одному к планшету и кладут цифры в соответствующие кармашки, называя слово вслух)

Teacher: Do you know these words? (Отработка слов helicopter, boat, lorry)

Teacher: My favourite transport is a plane. What is your favourite transport?

P1-P4: My favourite transport is… (Опора)

Teacher: Which is the most popular mean of transport?

Pupil: The most popular mean of transport is a car.

IV Teacher: Do you like computer games? I think you do. Let’s play the car race then.

(Слайд “Car race”). Приложение 3

Teacher: Let’s count, children.

Children: 3, 2, 1, go!

Teacher: This car is…

Children: fast.

Teacher: and the driver is …

Children: good.

Teacher: The yellow car is …

Children: faster.

Teacher: and the driver is …

Children: Children: better.

Teacher: The red car is …

Children: the fastest of all.

Teacher: And the driver is …

Children: the best.

Teacher: Let’s applaud the best driver.

T: Let’s compare different vehicles: look at the pictures. (Работа с опорой и предметными картинками). Приложение 1

  1. Which transport is cheaper: a bike or car?
  2. Which transport is quicker: a helicopter or a plane?
  3. Which transport is more convenient: а train or a plane?

4. Which transport is less comfortable: a motorbike or a bike? Open your books at page 172 ex 2.

V Teacher: Thank you. You are good readers. Are you tired? Let’s have a rest. Do you like to ride a bus?

Let’s sing a song and ride a bus together: (на мотив “Мы едем, едем, едем…”)

We go, go, go, we go in the bus
We go all together
Have a look at us!
We know a bus is slower,
Is slower than a train,
We know a train is slower,
Is slower than a plane.

VI Teacher: Now let’s work in teams. You, (P1, P2 and P3) are my helpers – teachers. You are to teach your pupils to open the brackets correctly. (Работа в группах, затем один учащийся из каждой группы зачитывает итог работы в группе)

VII Teacher: Thank you. What have you learnt today? You can speak about transport and compare it. Try to do it. (Опора). Приложение 2

Teacher: Do you like your work?

VIII Teacher: Thanks for your work. I want to give presents to you: the hearts to St. Valentine’s Day.

You are my real friends and I want to give one present more: a song:

The more we are together, together, together,
The more we are together, the happier we are.
For your friend is my friend,
And my friend is your friend.
The more we are together,
The happier we are.

(Учащиеся поют, взяв друг друга за руки)

The lesson is over.

Приложение 1

cheaper

slower

…/ is, are/ better / than/ …

quicker

expensive

…/ is, are/ the most/ convenient / mean of transport

comfortable

 Приложение 2

My favourite transport is… .

fast

It is / slow

comfortable

expensive

…/ is, are/ the most/ convenient / mean of transport

comfortable

cheaper

slower

/ is, are/ better / than/ …

quicker

I go to… by … ..

 

 Приложение 3