Урок английского языка по теме "Британские праздники и фестивали"

Разделы: Иностранные языки


Тема урока: Британские праздники и фестивали.

Дидактическая цель: создать условия для усвоения умений самостоятельно в комплексе применять ЗУН и осуществлять их перенос в новые ситуации.

Цели по содержанию:

  • образовательная – создать условия для применения знаний и умений в знакомой и новой учебных ситуациях;
  • воспитательная – формировать уважение и интерес к культуре, истории и традициям страны изучаемого языка;
  • развивающая:
    • развивать общеучебные и специальные УУ и НН, навыки самоконтроля и самостоятельной работы;
    • развивать учебно-интеллектуальные УУ и НН сравнения и систематизации;
    • развивать память, внимание, наблюдательность;
    • развивать учебно-информационные УУ и НН (при обучении чтению);
    • развивать коммуникативные УУ и НН (в процессе общения на языке).

Практические задачи урока:

  • развивать умение говорить;
  • совершенствовать НН поискового чтения;
  • совершенствовать НН аудирования;
  • совершенствовать грамматические НН построения разделительных вопросов.

Средства обучения: учебник, доска, магнитофон и аудиокассета, раздаточный материал для учащихся.

Ход урока

I. Оргмомент. Приветствие. Речевая зарядка.

Teacher: Good morning, everybody! Nice to meet you. How are you today? Ask each other in a chain! I see that you are fine. Then, let’s start our lesson!

What topic did we discuss at our previous lessons? You are right saying that we spoke about holidays and festivals in Britain. By the way, are there many holidays in this country? Why are public holidays called bank holidays in Britain?

II. Этап актуализации субъектного опыта учащихся.

Учащимся предлагается согласиться или не согласиться с утверждениями учителя (фронтально).

Teacher: I am sure you know much about these holidays. Now agree or disagree with my statements and correct me if I am wrong:

1. All holidays in Britain are movable.
2. The most popular holiday is Christmas.
3. Every year the people of Spain give London a present – Christmas tree.
4. Chrismas is a family holiday.
5. Hogmanay is celebrated in March.
6. Boxing Day is on the 27th of December.
7. New Year is more popular in Britain than Christmas.

Key: 1 - ; 2 + ; 3 - ; 4 + ; 5 - ; 6 - ; 7 - .

III. Основной этап.

Teacher: Now let us speak about festivals. What is the difference between a holiday and a festival?

1. Фонетическая отработка названий фестивалей. Повторение чтения дат. Построение предложений на основе соотнесения правой и левой колонок (работа в парах).

Teacher: Read the names of the festivals and their dates after me. Match the name and the date of its celebrating. Do it in pairs and consult the key:

  1. Halloween a) November, 5
  2. April’s Fool Day b) February, 14
  3. Guy Fawkes Night c) April, 1
  4. Eisteddfod d) October , 31
  5. St. Valentine’s Day e) the 1st week in August

Key: 1) - d); 2) - c); 3) – a); 4) – e); 5) –b).

2. Выполнение теста множественного выбора для определения уровня знаний учащихся о предложенных фестивалях (индивидуальная работа) [2].

Teacher: Let’s do a test on activities held during the festivals in Britain. How much do you know about them? Find out. Consult the key.

1. Children dress up as witches:
a) at Easter, b) on Guy Fawkes’ Night, c) at Halloween.

2. Eisteddfods is
a) a singing and dancing competition, b) a rugby team, c ) a flower show.

3. On April’s Fool Day people
a) sing carols, b) let off fireworks, c) play jokes on family members and friends.

4. The British burn a dummy on a bonfire
a) on Guy Fawkes’ Night, b) on St’ Valentine’s Day, c) on Pancake Day.

5. People receive the cards and have to guess who sent them
a) at Halloween, b) on the 14th of February, c) at Easter.

Key: 1-c, 2-a, 3-c, 4-a, 5-b

3. Совершенствование навыков аудирования.

Teacher: Listen to some more interesting facts about these festivals and get ready to answer the questions.

Tape script:

Halloween is a festival for children. They usually make lamps out of pumpkins and put them in the windows at night. In the evening children go out in groups and knock at people’s doors. They call out “Trick or treat?”. Most people give the children a “treat”: a sweet or some chocolate. But some people don’t. And children play a trick on them.

Teacher:

  1. What does “trick or treat” stand for?
  2. What kind of treat do people usually give children?
  3. What kind of tricks can children play on people in your opinion?

Tape script:

Eisteddfods is a Welsh national festival of music, literature and drama. It has developed from the gatherings of bards in the 12th century. This festival is open to the public.

Teacher:

a) Where is Eisteddfods held?
b) Who takes part in it?

Tape script:

April’s Fool Day was born in France. When the French began to use the Gregorian calendar, some people continued to use the old calendar and to celebrate New Year’s Day on April, 1. These people were called April fools. Playing jokes on this day became popular first in France and then in many other countries.

Teacher:

a. Who was called an April fool in France many years ago?

4. Проверка домашнего задания.

Teacher: Your homework for this lesson was to find information about Guy Fawkes’ Night. Are you ready with it? Let’s listen to your reports now.

5. a) Развитие навыков поискового чтения и развитие умений монологической речи на основе прочитанного: учащиеся делятся на пять групп, каждой из которых предлагается карточка с указанием заголовка-рубрики. Задача группы - найти соответствующий абзац текста и представить информацию классу (групповая работа) [3]. См. Приложение 1.

Teacher: I want you to read the text about St. Valentine’s Day. As you know, it is one of the favourite festivals in Britain. Read and find out correspondence between paragraphs of the text and their titles. Represent your information to the class.

b. Совершенствование грамматических навыков построения разделительных вопросов: учащиеся самостоятельно записывают разделительные вопросы к предложениям, по содержанию относящимся к прочитанному тексту. Затем учитель просит зачитать вопросы, проверяется правильность их составления и даются ответы на эти вопросы (индивидуальная и фронтальная работа).

Teacher: Do ex. III.1, p.107 from S.B. [1] Use tags. Get ready to answer your questions.

IV. Этап подведения итогов урока.

Оценивание работы учащихся на уроке.

Домашнее задание.

Перспективы.

V. Рефлексия:

Teacher: Was today’s lesson interesting for you? What new information about British festivals have you learnt? Finish the sentence:

I have learnt that … .

Список использованной литературы

1. В.П. Кузовлев, Н.М. Лапа, Э.Ш. Перегудова и др. Английский язык: Учебник для 8 кл. общеобразоват. учреждений/ -8 изд. -М.: Просвещение, 2003.Стр.107.
2. Е.С. Музланова, Е.И. Кисунько Устные темы, диалоги и упражнения по английскому языку. К учебнику “Английский язык: Учеб. для 8 кл. общеобразоват. учреждений/В.П. Кузовлев, Н.М. Лапа, Э.Ш. Перегудова и др. -7 изд. -М.: Просвещение, 2002.”. Учебно-методическое пособие. 8 класс.–М.: Экзамен, 2004. Стр.55.
3. Приложение к газете “Первое сентября” English “Английский язык”.-2000. - № 20. -Стр.7.