Урок английского языка в 10-м классе "Fun with the State Exam"

Разделы:


Разрешите вначале сделать маленькое вступление – отступление. “Английский в фокусе” - это действительно учебник XXI века и по форме и по содержанию. Должна признаться, что я являюсь искренней поклонницей Вирджинии Эванс и всех учебных пособий, разработанных под её руководством, включая пособия по грамматике (“Grammarway”) и по подготовке к ЕГЭ. Жаль, что учебник “Английский в фокусе” предназначен только для общеобразовательных учреждений. У нас гимназия, где предполагается углубленное изучение английского языка, и поэтому не разрешается заниматься по данному учебному комплексу. Очень хотелось бы видеть подобный УМК для школ с углубленным преподаванием английского языка, гимназий и лицеев. Впрочем, такой курс, разработанный с уровня Elementary до Advanced, уже есть, это “Upstream”. Однако он выпускается не в России, поэтому его нет в списке рекомендованных Министерством Образования Российской Федерации. А жаль. Школы с углубленным преподаванием языка тоже заслуживают хорошие учебники.

Урок английского языка в 10-м классе

“Fun with the State Exam?”

Предлагаемый вашему вниманию урок “Fun with the State Exam?” мы проводили в начале второго полугодия 11 класса, когда были подведены итоги стартовой и промежуточной диагностики по подготовке к ЕГЭ по английскому языку. По учебнику “Spotlight” подобный урок можно провести в конце изучения третьего параграфа “Schooldays and Work” в 10 классе, так как он построен на базе темы “Школа. Учителя”. Таким образом, в рамках одного урока интегрированы темы “Школа. Учителя. Будущая профессия” и тренировочные упражнения по подготовке к ЕГЭ. Используется также лексика первого параграфа “Strong Ties”, в частности, упражнения 2 стр. 12.

Почему именно эти темы? 10-11 класс – это время выбора профессии. Часто приходится слышать, как ученики на переменах обсуждают свою будущую карьеру. Профессия учителя, как правило, отвергается из-за непрестижности, низкой заработной платы, “трудных” (по мнению подростков) детей и большой загруженности учителей. Возникло желание дать возможность старшеклассникам поделиться своим мнением откровенно на уроке и помочь им взглянуть на педагогов под другим углом зрения.

В течение многих лет мы приучаем учеников работать творчески, выражать свою личную точку зрения и даже на английском языке говорить правду. В 10-11 классе, когда подростки умеют говорить по-английски, им есть что сказать, и они горят желанием высказаться, мы переходим на подготовку к Единому Государственному Экзамену. ЕГЭ – это, прежде всего, стандарт и шаблон, это большое количество тестовых заданий и ограничений (количество слов, время, выбрать только одну опцию и т.д.). Тексты большей частью носят информативный характер, обсуждать там нечего, да и некогда. Поэтому у творчески мыслящих учеников это часто вызывает сопротивление или снижение интереса к иностранному языку. Разрешить противоречие мы попытались с помощью урока “Fun with the State Exam?”.

Цель урока: оптимизировать и проанализировать работу по подготовке к ЕГЭ в рамках интеграции нескольких личностно-значимых для подростков тем через применение ИКТ.

Подготовительная работа:

1) Мини-проект “Школьные годы наших учителей”. Опросить 5 учителей о том, как они учились в школе, чем увлекались и с какими проблемами сталкивались. Собрать их школьные фотографии.

2) Урок “Экспериментируем со словами”. Дается список слов по теме “Школа”. Ученики сочиняют стихотворения, взяв за основу одно слово, образуя однокоренные слова. Можно придумывать свои, несуществующие слова, используя известные словообразовательные элементы. Получившиеся “шедевры” учитель пока хранит в секрете.

3) Одному ученику дается задание записывать фразы, которые ученики говорят на уроке по-русски.

Оснащение: На уроке использовалась интерактивная доска SMART Board - 9 (Smart Notebook File). Выслать презентацию Smart Notebook не представляется возможным, слайды не сохраняются в другом формате. Кроме того, иллюстративный материал включает в себя фото детей и учителей нашей школы, что вряд ли будет интересно другим. Поэтому план урока содержит только описание материалов, представленных на интерактивной доске.

1.

Teacher: Glad to see you. Today we are going to have a surprise lesson. You have been working hard preparing for the Russian State Exam and now we are going to have FUN WITH THE STATE EXAM.

Surprised? Ok. Let’s start our WARMING UP.

Yesterday I asked one student to give four associations with the Russian State Exam. Here they are. You have one minute. What ideas are related to the state exam for you? В течение минуты ученики называют свои ассоциации со словом “ЕГЭ по английскому языку”.

SMART Board: FUN WITH THE STATE EXAM? + 4 переворачивающихся таблички

(Коллекция/ Essentials for Educators/ Administration and Evaluation/ Enhanced Resources/ Question and Answer 2): Adjective – difficult / Adjective+ noun – hard work / Feeling – nervous / Adverb – soon

Как только ассоциация названа правильно, табличка переворачивается.

2.

Teacher: Well, frankly speaking your associations are not very cheerful. Why is it so? I can’t hear that your attitude to standards is very positive. I’d like to remind you about one lesson when we were experimenting with words and made up poems with your own word formation. Would you like to hear them? OK. The first poem is about standards. Ученик зачитывает свое стихотворение.

SMART Board: (стихотворение и фото автора)

Why the Non-Standard Fear Standards? (by Leonid Takeyev)

Curiosity killed the cat.

Standardizing killed the poet.

Standardment makes us standardly sad,

Standardly boring, you know it.

But for poets important is knowledge.

That they are better than the standardized.

How can you know you are knowledgeable.

If you don’t know the standard-size?

Курсивом выделены однокоренные слова. Красным – словообразовательные элементы. Синим – новые слова, придуманные данным учеником.

Teacher: So, sometimes it is useful to know the standard size. Today we’ll try to break one more stereotype that preparation for the State Exam is always boring. And now … (мини-тест на доске)

SMART Board: You’ll be given … exam to prepare you for the real thing.

a) trial b) mock c) fake d) false

The topic of our exam will be school and teachers.

3.

Teacher: Here you can see five pictures of your teachers in their school years. Do you recognize them? Now try to guess what kind of students they were and what they were fond of or maybe went in for. Ученики угадывают, кто изображен на фото и делают предположения о том, как их учителя учились в школе и чем увлекались в школьные годы. (Ex. 2 p.12, ex.5 p.11, Unit 2. Hobbies)

SMART Board: 5 школьных фотографий учителей. Под ними заштрихована подпись с именем. После того, как имя угадано, учитель ластиком стирает штриховку. Затем на одном слайде – одно фото и бегущая строка (Коллекция/ Essentials for educators/ Administration and Evaluation/ Enhanced Resources/ Strolling text banner): I think she was … She probably enjoyed …Her favourite pastime was …perhaps she was crazy about …

4.

Teacher: The second paper in the State Exam is Reading. While doing the task it’s essential to choose the proper information. Listen to a poem about information, which was made up by our student.

SMART Board: READING

Information is very informing.

Information informs uninformed.

Information is so important

Self-importance informs us not.

Teacher: What is the second task in reading? It’s filling in gaps with missing sentences. Doing the task properly involves both context and grammar. Here are some quotations about education and teachers. The endings have been removed from them. Fill in the gaps with the proper ending. Ученики делятся на две команды. Каждая получает карточку с заданием. За 2 минуты первая команда составляет первые четыре цитаты, вторая – следующие четыре цитаты.

Карточки:

  1. “I cannot teach anybody anything, I can only make _____” (Socrates)
  2. “Personally, I am always ready to learn, though I do not always like ______” (Winston Churchill)
  3. “I think therefore … (William Arthur Ward)
  4. “What I hear, I forget. What I see, I remember. What I do, I _____” (Confucius)
  5. “Information is not knowledge, knowledge is not wisdom, and wisdom is not foresight. Each grows out of the other, and ______” (Arthur C. Clarke)
  6. “There are two types of education. One should teach us how to make a living. And the other ______” (John Adams)
  7. “Education is not just filling a pal, but ______.” (W. B. Yeats)
  8. “Let us reform our schools and we shall find little reform ______” (John Rushkin)
  1. being taught
  2. has been forgotten
  3. how to live
  4. I am
  5. needed in our prisons
  6. lighting a fire
  7. them think
  8. understand
  9. we need them all

Key: 1G, 2A, 3D, 4H, 5I, 6C, 7F, 8E.

SMART Board: Цитаты полностью (1 слайд – 4 цитаты). Используется затемнение экрана. Каждая команда по очереди зачитывает получившуюся цитату, учитель постепенно открывает экран, проверяя правильность выполнения задания.

Teacher: We have mentioned more than once that writing an essay and speaking in a monologue are similar in many respects. Now you are welcome to choose one quotation which appeals to you most and speak on it. The following plan will help you:

SMART Board: SPEAKING C3 – WRITING C2

  • Introduction. How you understand the quotation.
  • Your own opinion. Give your grounds.
  • Arguments against it. Why you don’t agree with them.
  • Make a conclusion.

You have 2 minutes to prepare and two minutes to speak. Парная работа. Ученики отвечают друг другу.

5.

Teacher: And this is an experimental poem by Marsha Shirokova.

SMART Board: WORD FORMATION (B11 – B16)

To be educated we must get education.

To start education we must be education-open

To become educationful

Try to avoid educationlessness.

To become education lovers

We must re-educate education haters.

Educating educators

We educate uneducated education-haters.

Teacher: So let us speak about educators. What qualities does a good educator need?

(Группы по 2-3 человека получают 1 карточку с заданием по словообразованию. Время – 2 минуты. Затем все вместе проверяют, используя интерактивную доску.)

Card 1:

A good teacher shouldn’t treat his job as something (1) _______,

and children as something (2) __________.

A good teacher should have all the right (3) _____________.

Higher (4) _____________ is quite necessary.

A teacher should have (5) ________________ skills,

(6) ________________ skills,

(7) ________________ skills,

and even (8) ________________ skills (to count percent)

BORE

ANNOY

QUALIFY

EDUCATE

MANAGER

ORGANISATION

COMMUNICATION

MATRHEMATICS

Card 2: A good teacher should be (9) _____________ to teaching,

(10)___________________ in his work,

(11) ___________________ to his students and

(12) ___________________ by them. In order to achieve this respect a good teacher must be (13) _______________,

(14) ______________,

and (15) _________________.

DEDICATION

CREATE

LOYALTY

RESPECT

TRUST

CARE

SUPPORT

Card 3: A good teacher shouldn’t be (16) _____________,

(17) _______________ ,

(18) _______________ ,

(19) _______________ ,

(20) _______________ ,

(21) _______________ ,

(22) _______________ .

SELF

AGRESSION

HONEST

JEALOUSY

MOOD

MEANING

IRRITATE

Card 4: A teacher’s job involves a lot of (23) _________________.

A good teacher needs (24) _______________ ,

(25) _______________ , and (26) _______________ .

And (27) _______________ ,

Students always need (28) _______________ ,

(29) _______________ ,

and (30) _______________ .

RESPONSIBLE

PATIENT

PATIENT

TOLERANT

SYMPATHETIC

AFFECT

ATTENTIVE

Key:

1. boring. 2. annoying. 3. qualifications. 4. education. 5. managerial. 6. organizational. 7. communicational. 8. mathematical. 9. dedicated. 10. creative. 11. loyal. 12. respected. 13. trusting. 14. caring/careful. 15. supportive. 16. selfish. 17. aggressive. 18. dishonest. 19. jealous. 20. moody. 21. mean. 22. irritable. 23. responsibility/responsibilities. 24. patience. 25 patience, patience. 26. tolerance. 27. sympathy. 28. affection. 29. attention.

Teacher: Oh, my god! Is it really possible for one poor teacher? Have you ever seen such a person?

6. WRITING C2 – SPEAKING C1

Teacher: On the State Exam you are supposed to write an essay of 200-250 words. Now work in groups and work out advantages and disadvantages of a teaching profession. One group will speak about advantages; the other group will speak about disadvantages. Of course, it is based on widely spread stereotypes. So our aim is to break these stereotypes. As I am a teacher, I have prepared my own list of advantages and disadvantages of a teaching profession.

Карточки:

Disadvantages

Advantages

1. Low salaries

To start with, that’s why,

Nevertheless,

2. A lot of work

No doubt, in addition, on the whole,

However, this way, what is more,

3. Public opinion

Unfortunately,

But, in fact, luckily, for example.

4. Naughty children

On the one hand, to make matters worse,

On the other hand, as far as I am concerned, in my opinion, and the last but not least,

Teacher:

Disadvantages

Advantages

1. Low salaries

To start with, beginners have very low salaries. That’s why young and talented people don’t want to go to school, and we, old teachers, have to work more. Nevertheless, when you have worked long enough, your salary is quite sufficient for a woman. There are not so many jobs for a woman nowadays, where their salaries are high. Teachers of English have an opportunity to get some extra work if they have financial problems. English is in great demand now.

2. A lot of work

No doubt, a teacher has an awful, a terrible lot of work and very long working hours. In addition, teachers have a lot of paper work nowadays. On the whole, the work is exhausting. By the end of the school year you are mentally and physically tired However, teaching is a creative and challenging job. This way it helps you to forget about your problems and illnesses. They say “The busy have no time for tears”. What is more, teachers have flexible working hours. If you need it badly, you can give up everything and do what you want when the lessons are over.

3. Public opinion

Unfortunately, public opinion and people are often unfair to teachers. Everybody thinks it to be possible to judge teachers. There are lot of inspections and quite unnecessary requirements.

But the president of Russia pays much attention to our profession nowadays. In fact, wherever you go (to a shop, to a hairdresser’s, to an office), you always have a chance to meet your former students or your students’ parents, who are willing to help you. Luckily, there are my former students in many cities of Russia. If necessary, I can apply to them for help. They can put me up, for example.

4. Naughty children

On the one hand, children and teenagers sometimes are too noisy and naughty. You never know what to expect from them. To make matters worse, injuries can happen at school, and a teacher can be accused of carelessness. On the other hand, if you work with young people, you feel younger. As far as I am concerned, it would be harder for me to deal with grown-ups. In my opinion, it is easier to deal with teenagers. When you are a teacher, you can listen to modern music in class and talk about anything you like. And, last but not least, children are the best thing at school. I have never wished to work in a place without children. Working at school, you get a lot of love. No other job can bring you so much love.

Teacher: What conclusion would you make? Do you think we have done all this just to persuade you to take up teaching profession? Well, why not? We need good teachers. But that’s not the point. I want you to appreciate your teachers better. I would like you to have sweet memories of your teachers as knowledgeable, intelligent and loving people. But just people, human beings, who can be tired or upset.

So it’s time for my experimental poem.

SMART Board: Sweat or Sweet? (Стих и фотографии учеников во 2 классе и в 10)

Here I am sitting

In my woolen sweater,

Two sweets in front of me

Making my mouth water.

I see my sweetheart students

Sweltering over their sweet dreams,

And the sweetest thought

Makes my brain sweat:

It’s right that the root of education is sweatful

But the fruit is sweetful!

7. РЕФЛЕКСИЯ.

Эпиграф к рефлексии. Ученик зачитывает свое стихотворение.

SMART Board: Knowledge (by Vadim Yermolin)

To know positively

That your knowledge won’t let you down

Is to know your faults.

Though you can be knowledgeable

Being not very sure of your knowledgeness.

Knowledge is what you need to make matters good.

A Know-Nothing is a person who can make you be in a bad mood.

You should know the ropes to move ahead all the time.

By the way, profound knowledge

Is something known to be rather fine.

Teacher: They say the standards of the State Exam might be changed. This way you might have statistics based discussion or essay. Let us try our hand at this difficult task and reflect over our progress in preparation for the State Exam. The following plan will help you.

SMART Board: SPEAKING C3 – WRITING C2

  • Introduction. Define your personal aim of preparing for the State Exam in English
  • Your strong point. Where are you getting better?
  • Your weak point. What is the most difficult?
  • Conclusion. Are you satisfied with your progress? What can be done?

Учитель предлагает учащимся проанализировать свои успехи в подготовке к ЕГЭ на основе диагностических таблиц, которые ведутся в течение года. [Рисунок 1], где красный цвет – отметка “5”, желтый – “4”, голубой – “3”, серый – “2”. На доске – план ответа. Учащимся выдаются опорные слова. По окончании ответов учащихся учитель анализирует работу группы по подготовке к ЕГЭ.

Рисунок 1

Примечание:

Отметки за данный урок не выставляются, в этом нет необходимости. Учащиеся получают достаточное количество оценок, выполняя варианты ЕГЭ и упражнения из учебника. Домашнее задание по усмотрению учителя. Это может быть эссе о профессии учителя или личное письмо о будущей профессии.

В качестве дополнительного задания, при наличии времени и чтобы разрядить обстановку, можно предложить упражнение “Шпионские игры”. Один ученик записывает в течение недели фразы, сказанные учениками по-русски на уроке английского языка. На уроке “Fun with the State Exam” он зачитывает свои заметки, ученики переводят на английский язык. Обычно получается очень забавно.

Урок прошел живо и интересно, поскольку затрагивал личные интересы каждого. Многие ученики сказали, что по-другому взглянули на профессию учителя.