Обобщающий урок по теме "Семья"

Разделы: Иностранные языки


Тип урока: обобщающий

Цели:  систематизировать знания учащихся по теме “Семья”;  совершенствовать знания, умения, навыки учащихся в области устной речи, чтения и аудирования по данной теме.

Задачи урока:

  1. Образовательные:
    • развитие лексических навыков говорения;
    • активизация употребления изученной лексики по теме;
    • совершенствование навыков аудирования.
  2. Развивающие: развитие внимания, воображения, памяти.
  3. Воспитательные:
    • воспитание чувства ответственности перед своими одноклассниками;
    • воспитание этики взаимоотношений.

Оснащение урока:

  • Учебник английский язык; 5 класс (Н.Н. Деревянко)
  • Магнитофон
  • Фотографии и рисунки членов семьи
  • Фотографии королевской семьи

Ход урока

I. Организационный момент

- Hello, boys and girls.

- Nice to meet you. How are you? Sit down.

II. Фонетическая зарядка.

Прочитайте слова и найдите «лишнее» слово в каждой строке.

Read the words and find out one extra word in each line.

  1. mother, nephew, aunt, sister.
  2. uncle, cousin, doctor, child.
  3. see, naughty, bright, clever.
  4. brother, father, mother, niece.

III. Речевая зарядка

Today we are going to speak about your families. And first we’ll repeat the words which you need to describe your family. Let’s play a little. Stand up.

Игра с мячом. If I tell you the word in English you will say it in Russian, if I say the word in Russian you will tell me in English. If you don’t know the word you’ll sit down. Let’s see who’s the best. 

Брат

 

beautiful

Много

 

big

Умный

 

best

Дедушка

 

dad

Иметь

 

funny

Классный

 

kind

Сколько

 

his

Двоюродный брат

 

girl

Мальчик

 

little

Друг

 

like 

Мама

 

mother

Её

 

strong

Он

 

old

You are good. Thank you.

IV. Now I want to ark you some questions. Be attentively.

  1. How are you?
  2. Where are you from?
  3. Are you new?
  4. What’s your name? (surname?)
  5. What class are you in?
  6. Have you got many friends?
  7. Who’s the best friend?
  8. Have you got a sister or a brother?
  9. Have you got a cat or a dog?
  10. How old ase you?
  11. What’s your number one sport?
  12. What’s your phone number?

V. Диалогическая речь.

Let’s work in pairs. Make up your oun dialogue. (Ребята составляют диалоги, используя эти вопросы).

VI. You’ve got posters. They are beautiful, bright, funny. Which project do you like best. Let’s listen to your stories about your families. Listen to very attentively and then you have to ask some questions.

(Фотографии и рисунки семей размещены на доске. Несколько детей рассказывают о своей семье. Остальные задают вопросы.)

VII. I think it’s time to have a rest. Let’s sing the song. (Дети поют и танцуют.)

VIII. Now, children, you are going to listen to story about Misha’s family. Listen to and then you’ll do some task. You have to agree or disagree with my statements.

Текст для аудирования.

Misha’s family

We are the Inins. We are not a big family. My mother and father are not old. They are forty. My mum’s name is Anna and my dad’s name is Alex. Dad is a businessman and mum is a doctor. They are very busy.

My sister is sixteen. Her name is Masha. She is in class 10. she is nice and clever. Masha is my best friend. My grandfather and grandmother are in Rostov with my aunt and uncle. My grandfather’s name is Pavel. My grandmother’s name is Inna. They are very old and kind.

My name is Misha. I am a pupil. I am a ten, but I am in class 5. I am good at school. My cat’s name is Pafnutiy. It’s fat and funny.

IX. Let’s do some tasks.

  1. О ком из семьи Ининых идет речь?
    1. She is old and kind.
    2. She is clever.
    3. He is good at school.
    4. He is from Rostov.
    5. He is forty.
    6. It is fat.
    7. He is in class five.
  2. Agree or disagree with the state ments. (Дети получают карточки, читают и соглашаются или не соглашаются).
    1. they boy’s name is Max.
    2. His father is a businessman.
    3. His sister is his best friend.
    4. His grandfather is very old.
    5. His grandmother is not old.
    6. His sister is ten.
    7. Misha is good at school.
    8. Misha’s mother is a doctor.

X. Страноведение.

А сейчас я хочу познакомить вас с семейными фотографиями Вильяма. Королева Елизавета II стала главой Британской королевской семьи, или дома Виндзоров в 1952 году. Принц Вильям, её внук, родился 21 июня 1982 года и был первенцем у принца Чарльза и принцессы Дианы. (Cм. приложение).

XI. Итоги урока.