Урок в 5-м классе по теме "Выходной день: планирование совместных мероприятий с друзьями". УМК М.З. Биболетовой "Enjoy English"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока:

  • Обобщить лексический и грамматический материал, изучаемый во втором юните по теме “Выходной день”, разделительные вопросы, конструкция be going to;
  • Продемонстрировать владение учебным материалом, умение учащихся использовать его в различных ситуациях;
  • Развивать навыки чтения, диалогической речи;
  • Развивать аудитивные навыки;
  • Повысить интерес к изучению иностранного языка.

План урока:

  1. Организационный момент. Сообщение темы урока.
  2. Отработка грамматического материала: разделительные вопросы, конструкция be going to.
  3. Развитие навыков чтения, драматизация диалога, используя речевые образцы.
  4. Развитие аудитивных навыков.
  5. Домашнее задание.
  6. Подведение итогов. Выставление оценок.

Ход урока

I. Организационный момент. Сообщение темы.

Teacher: Hello. Nice to meet you. The theme of our lesson is “ At the weekend”. First of all let’s have some grammar practice.

II. Отработка грамматического материала: разделительные вопросы, конструкция be going to.

Teacher: Look at the blackboard. I’d like you to put a question tag on the end of these sentences:

They are going to play sport,_______________?
Helen will cook dinner,___________________?
You can’t swim._________________________?
She was a good singer,____________________?
You aren’t in the fifth form,________________?
Maggy will be responsible for flowers,________?
His mother is going to buy him a guitar,_______?
Marry Poppins drank some tea,______________?
You know his telephone number,_____________?

Учащиеся выходят к доске и выполняют задание.

Teacher: Now be ready to answer my questions. Mind the meaning of yes and no in answer to negative sentences:

You live in Bratsk, don’t you?
You don’t live in Moscow, do you?
You like coffee, don’t you?
You don’t like picnics, do you?
You’ve got a computer, haven’t you?
You’ve got 2 dogs, haven’t you?
You don’t study Spanish, do you?
You study English, don’t you?
Your mother works in a bank, doesn’t she?
It is snowing now, isn’t it?
It will be Sunday tomorrow, won’t it?

Teacher: What are you, and your friends and your family going to do at the weekend? Use these ideas to make up sentences about yourself, and your friends and family.

read a book; cook dinner; email a friend; eat some chocolate; phone a friend;

go shopping; play computer games; watch a video; play sport; go out with friends;

watch TV; listen to music; organize a party;

Учащиеся составляют свои предложения.

Pupil 1: My mother is going to cook dinner at the weekend.
Pupil 2: I am not going to read a book.

III. Развитие навыков чтения и драматизация диалога, используя речевые образцы упражнения 24 стр.34.

Teacher: Open your books at page33, ex. 34. Let’s read this conversation.

Учащиеся читают диалог.

Teacher: Now look at the pictures on page 34. Act out the conversation. Think with your classmates about

  • Arranging a hiking trip
  • Having a picnic
  • Visiting a sick friend
  • Going to the theatre

You may add your own ideas f.e. : going to the dacha, organizing a Christmas party. Use the following: We wanted to………………, didn’t we?

Can we arrange……………?
Yes, I’ll be responsible for ………

Учащиеся составляют диалоги, используя речевые образцы, работая в парах или в небольших группах. Все работают одновременно. Учитель не прерывает и не исправляет учащихся, чтобы не испортить атмосферу общения. Ученики, подготовившие диалог, подходят к учителю и отвечают.

P1: We wanted to have a picnic, didn’t we?
P2: Yes, we did.
P1: Can we arrange a date?
P2: Yes, of course. What about next Saturday?
P1: Ok. I’ll be responsible for sandwiches and drinks and you?
P2: I’ll be responsible for the music. I’ve got new cassettes.
P1: I like to listen to the radio. So I’ll bring the radio.

IV. Развитие аудитивных навыков. выполнение упр. 26 стр. 34.

Teacher: First of all I’d like you to read and translate the questions.

Now listen to the cassette and answer the questions. You’ll have to answer in writing form.

После первого прослушивания диалога учащиеся отвечают письменно на вопросы. После второго представления диалога они завершают выполнение задания. По желанию учителя, ученики могут работать в паре, сравнивая свои ответы. Под руководством учителя проверяется правильность выполнения задания.

V. Домашнее задание.

Ex.13 p.37

VI. Подведение итогов. Выставление оценок.