Урок по теме "Охрана окружающей среды"

Разделы: Иностранные языки


Цели урока.

Практическая:

- совершенствование речевых умений и навыков учащихся;

- закрепление межпредметных связей;

- выход на коммуникацию.

Развивающая:

- активизация речемыслительной деятельности учащихся;

- формирование интереса к обсуждаемой теме.

Воспитательная:

- воспитание чувства ответственности за окружающую среду.

Оснащение: наглядный материал, демонстрационные карты “Источники загрязнения”, карточки участников “круглого стола” (представители стран), диаграмма “Качество жизни человека”.

Используемые приемы:

  • применение вербальных и невербальных опор при употреблении языкового и речевого материала;
  • опора на жизненный опыт учащихся;
  • ситуативное обучение;
  • темп работы.

Ход урока

1. Учащиеся знакомятся с высказываниями по теме.

Sayings:

  • The clean planet makes you feel happy.
  • Life on the Earth is a gift of fate and it deserves our full attention.
  • The quality of man’s life depends on his lifestyle.
  • A person who has a wellness lifestyle can make right decisions.

Учитель предлагает сформулировать тему урока на основе визуальных атрибутов.

Варианты названия темы урока, которые могут быть предложены учащимися:

- Natural World in Danger.

- This Fragile Planet.

- Environmental Protection.

- Nature and Me.

Учитель сообщает и называет тему урока и предлагает провести урок в форме “круглого стола”.

2.Учитель: The motto of our today’s lesson are the words “Look after this planet, it’s the only one we have”. (The appeal of the president of the World Wide Fund for Nature, Prince Philip of Britain.)

Учащиеся комментируют высказывание, предоставляя аргументы по учебной ситуации “Земля в опасности”.

Teacher: We live in galaxy. There are many planets in it. One of them is ours. Do you think that our planet is in danger?

Teacher: What is in danger?

Pupils: Nature is.

Teacher: What is NATURE?

Pupils: Animal and plant world, water, air, soil, the sky, people.

(Учащиеся приводят конкретные примеры из жизни об исчезновении животных и растений, о загрязнении воздуха в мегаполисах мира, о проблемах загрязнения водных источников и т.д.)

3. Источники загрязнения.

Teacher: What are the sources of pollution?

Pupils:

  • waste products (chemical, industrial, communal, radioactive etc.)
  • exhaust fumes
  • insecticides
  • atomic power stations
  • nuclear weapons
  • harmful substances
  • sprayers
  • acid rains, etc.

(Учащиеся комментируют, каким образом загрязняется наша планета, исходя из жизненного опыта и примеров из дополнительных источников.)

Teacher: 1. The floor is given to the representative of the Ukraine. (Nuclear power engineering, atomic power stations.)

2. The floor is given to the representative of Russia. (The problems of the Baikal Lake.)

3. The floor is given to the representative of Canada. (Acid rains, global warming.)

(Вниманию учащихся могут быть представлены индивидуальные проекты о проблемах окружающей среды своего региона, района.)

4. Образ жизни человека.

Teacher: People are beginning to realize that environmental problems are not somebody’s else. People wake up to what is happening. But disasters have threatened and are threatening the natural world and all of us. Can we do anything to make the situation better? Of course, we can. We must do something. Have a look at this diagram! You’ll be able to understand what our life depends on.

The Quality of Life Circle.

  • Environment - 21%
  • Genes and health – 26%
  • Lifestyle – 53%.

(Учитель комментирует диаграмму. Учащиеся дают свои доводы о том, что человек чаще либо пассивен, либо мало делает полезного для себя, страны, следовательно, для охраны окружающей среды. Но люди осознают важность проблемы, и есть конкретные результаты.)

Pupils:

- People design cars, trains of new generation friendly to environment.

- People use cars properly, they try to use bicycles more.

- People build power stations which make electricity burning rubbish, etc.

5. Рефлексия.

Teacher: What can we do to improve the environment?

Pupils: Put waste products into right places.

  • Use cars properly.
  • Make industrial plants install cleaning systems.
  • Protect animals and feed them.
  • Plant trees.
  • Not to use so much cleaning powders and washing liquids.
  • Keep our schools, houses, yards, streets clean, etc.

Teacher: When people realize the importance of environmental problems and change their lifestyle, half of work will be done. There is still hope!