Урок английского языка по теме "Еда и здоровье". 10-й класс

Разделы: Иностранные языки

Класс: 10


Цели урока:

1. Обучающие:

  • освоить во всех видах речевой деятельности лексической единицы по теме «Еда и здоровье»;
  • научиться расспрашивать и отвечать на вопросы о вкусах и предпочтениях.

2. Развивающие:

  • развивать лингвистическую компетенцию;
  • развивать навыки во всех видах ревой деятельности;
  • развивать коммуникативные умения при работе в группе;
  • развивать компетенцию личностного самосовершенствования;
  • развитие навыков распознавания и использования в речи слов и выражений по теме «Еда и здоровье»;
  • развитие умения диалогической речи.

3. Воспитательные:

  • формировать культуру питания;
  • развивать стремления к здоровому образу жизни.

Оборудование: доска, компьютер, проектор, тематические картинки.

Ход урока

1. Организационный момент (приветствие, сообщение темы урока).

Т.: Hello, dear students, Glad to see you. I hope you are OK. You are young and full of energy, and when a person wants to be healthy, he has to lead a healthy way of life. So, the subject of our lesson today is “Food and health”. Well, before we start discussing problems I’d like to ask you:

- How are you today?

- Who is absent today?

2. Лексическая разминка.

1) Categorizing food items into two groups: fruits and vegetables (на экране таблица с названиями).

Учащиеся распределяют слова на две группы (овощи и фрукты).

(Приложение 1)

2) Naming the colour of each item.

- What colour is each?

(Приложение 2)

3) Identifying countable/uncountable nouns. (Uncountable: broccoli, corn, celery.)

3. Активизация навыков использования в речи лексики (способы приготовления пищи).

Т.: What cooking methods do you know? (Steamed, boiled, toasted, grilled, fried, roasted, baked, raw.)

Т.: How do you eat the following food in your country?

- How do you prefer?

  • Bread.
  • Potatoes.
  • Cake.
  • Rice.
  • Fish.
  • Chicken.
  • Vegetables.
  • Meat.

(We usually eat boiled or fried potatoes. I prefer it fried.)

4. Questionnaire (учащиеся отвечают на вопросы).

  1. Which food should you eat if you have an exam to study for? (I should eat orange foods such as pumpkins, oranges, carrots.)
  2. Which food should you eat if you are very nervous about something? (I should eat green foods such as broccoli, celery, green apples.)
  3. Which food should you eat if you want to be more creative? (I should eat purple foods such as raisin, grape and blueberry.)
  4. Which food should you eat if you are filling a bit down? (I should eat yellow foods such as bananas, lemons, corn, pineapples.)
  5. Which food should you eat if you are taking part in a sports competition? (I should eat red foods such as tomatoes, red apples, watermelons, raspberries, strawberries.)
  6. What does a rainbow diet mean?

(После ответов учащиеся делают выводы.)

5. Развитие навыков говорения.

Making decisions based on previous knowledge (учащиеся обсуждают проблему насколько здоровая еда каждого).

Т.: There are words of wisdom: Tell me what you eat, and I’ll tell you what you are.

- What food do you like to eat?

- Why is tasty food not always healthy?

6. Драматизация диалога.

Учащиеся разыгрывают диалог: говорят какие следует иметь привычки здорового питания, как может помочь разноцветная диета, рекомендуют диету.

7. Подведение итогов урока.

Т.: Thank you for your work. Today you were active and work well. Do you like our lesson today? What do you like to do?

8. Домашнее задание.

Work out a healthy food for Monday. Use various colours of food and drinks.