Некоторые виды деятельности на уроке английского языка

Разделы: Иностранные языки

Классы: 5, 6

Ключевые слова: английский язык


Реальная необходимость учебно-воспитательного процесса нашего уровня - создать условия каждому школьнику учиться c интересом.

Для создания положительной мотивации к учению, для повышения познавательной активности учащихся был произведен подбор нижеизложенных заданий для учащихся 5-6 классов, включающие ряд новых форм изложения материала.

Эти задания могут быть использованы учителем на разных этапах обучения как для работы на уроке, так и для самостоятельных дополнительных занятий дома.

Используя скороговорки можно изучать некоторые грамматические структуры (Простое настоящее время, простое прошедшее время, степени сравнения прилагательных, множественное число существительных, многозначность слов, звуковые омофоны).

I. Tongue twisters

1. Три степени сравнения прилагательных

Good, better, best,
Never have a rest,
Till your good is better,
And your better is the best.

Canada is colder than Korea,
Korea is hotter than Canada.
If Canada wasn’t colder than Korea,
Would Korea be hotter than Canada?

What a terrible tongue twister,
What another more terrible tongue twister,
What the most terrible tongue twister … it is.

2. Буква S (простое настоящее время или множественное число существительных)

Pat keeps two pets,
A cat and a rat.
Pat likes his pets,
And his two pets like Pat.

She sells seashells
On the seashore.
The shells that she sells
Are seashells, I’m sure.

3. Простое прошедшее время (неправильные глаголы)

A little cat
Left the flat,
It got wet
And became sad.

Swan swam over the sea,
Swim, swan, swim.
Swan swam back again.
Well swum, swan!

I saw Esau kissing Kate.
I saw Esau, he saw me,
And she saw I saw Esau.

4. Thisthat ( указательные местоимения - два значения)

This fish has a thin fin,
That fish has a thick fin,
This fish is the fish
That has a thinner fin
Than that fish.

5. Глагол саn (многозначность)

How many cans can a canner can
If a canner can can cans?
A canner can can as many cans as a canner can
If a canner can can cans.

If you can’t can any candy can,
How many candy cans can a candy canner can
If he can can candy cans?

6. Звуковые омофоны + два значения

Whether the weather is fine,
Or whether the weather is not,
Whether the weather is cold,
Or whether the weather is hot,
We’ll weather the weather,
Whatever the weather,
Whether we like it or not.

Whenever the weather is cold.
Whenever the weather is hot.
We’ll weather the weather,
Whatever the weather,
Whether we like it or not.

II. Для изучения лексики по темам «Животные», «Цвета» были подобраны некоторые предложения, в которых соединив конечные и начальные буквы слов, можно получить название некоторых животных и цветов.

Hidden Words

Animals in hidings

  1. Close the door at once! (rat)
  2. That will be a real help.
  3. She came late every day.
  4. He came to America today.
  5. Do good workers succeed?

Hidden colors

  1. Some parts of the face are the eye, eye brow, nose and mouth.
  2. I’m not really dumb; lack of sleep made me forget the answers.
  3. If I tell you what she said, will you agree never to tell anyone?
  4. In the box we found a pencil, a pin, keys and a few coins.
  5. Are three zeros enough to write the number one thousand.
  6. We’ll go in Jim’s car. Let’s leave at six o’clock.

III. Используя так называемые «цепи» можно разнообразить самоконтроль по теме «Управление глаголом», главное - запомнить, какой предлог употребляется с глаголом.

Word combinations

Divide the chain into fourteen word combinations.

Getonwellwithsomebodybeinterestedinhaveagoodsenseofhumourhaveanopportunityberichinbetiredofberesponsibleforbeproudoftakepartinbelatemakefriendswithsomebodybefondofsomethingbeafraidofsomethingtakecareofsomebody.

Translate the word combinations in brackets into English.

  1. Do they (ладят с) _____their foreign friends?
  2. His friends (интересуются) ____theatre.
  3. Some people have got (хорошее чувство юмора)____.
  4. This place (богато) ____ in parks and gardens.
  5. They (очень утомлены)_______their long travel.
  6. They (очень гордятся)_______their great country.
  7. Why ____ they (бояться) _____ dogs?
  8. What _____ they (ответственные)_____?
  9. My friends (увлекаются)_____taking photos.
  10. What parties did you (принимал участие)____?

Choose the right prepositions.

  1. Do they get (on/in/to) with each other?
  2. His friends are interested (on/in/to) music.
  3. It is great if you have a good sense (to/on/of) humor.
  4. Their home library is rich (with/on/in) books.
  5. They are so tired (on/with/of) their long travel.
  6. We are very proud (with/of/on) out great country.
  7. Why are they afraid (on/in/of) him?
  8. Who are they responsible (to/in/for)?
  9. He is fond (of/ on/in) dancing.
  10. What are you responsible (for/to/in)?