Современные технологии. Урок английского языка в 9-м классе "Роботы в нашей жизни"

Разделы: Иностранные языки

Класс: 9

Ключевые слова: английский язык


Класс: 9 класс.

Цели урока: К концу урока обучающиеся смогут:

  • ознакомиться и назвать созданных человеком роботов;
  • активизировать грамматические навыки по теме «Способы выражения будущего времени в английском языке»;
  • высказать свое мнение о жизни в будущем;
  • представить свою модель робота и область его функционирования.

Личностные

  • знает созданных человеком роботов
  • высказывает свое мнение о жизни в будущем

Метапредметные

  • умеет оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения;
  • владеет основами самоконтроля, самооценки, принятия решений и осуществления осознанного выбора в учебной и - познавательной деятельности;
  • умеет организовывать учебное сотрудничество; умеет работать индивидуально, в группе и в парах.
  • умеет выделять общие и существенные признаки, делать обобщающие выводы;
  • умение адекватно использовать коммуникативные средства для решения различных коммуникативных задач,
  • умеет формулировать собственное мнение и позицию.

Предметные

  • извлекает детальную информацию из прочитанного текстов;
  • называет роботов, созданных человеком;
  • представляет собственную модель робота.

Оборудование: мультимедийное оборудование, карточки с текстами и заданиями листы формата А3, по количеству групп учащихся, фломастеры, карандаши.

Ход урока

I. Речевая подготовка

1) Организационный момент

Teacher: Good morning, boys and girls. I'm glad to see you. How are you?

Pupils: Fine, thanks. And you?

Teacher: I hope our lesson will be very interesting for you! And now, let's watch this short video (просмотр видеоролика The best robots for everyday life) What is the theme of the lesson? You are right. The theme of our lesson is «Modern technologies. Robots in our life». As you know we live in the century of science and high technologies. Tell me please, can you imagine your life without gadgets?

Фонетическая зарядка

Let's remember the names of modern inventions that have changed our life.
на слайде фото изобретений: computer (компьютер), mobile phone (мобильный телефон), microwave oven (микроволновая печь), MP3 player (MP-3), digital camera (камера), robots (роботы).

Речевая зарядка

Robots are coming in our life. (на слайде созданные человеком роботы. На партах раздатка (карточки с роботами)

Tell me please, how robots can help us? What do people use these robots for? Are they useful in our life?

II . Введение материала по теме. Совершенствование навыков чтения. Современные технологии . Роботы в нашей жизни

Future Life

Can you imagine what our lives will be like in the year 2050? Perhaps you will be flying off for a holiday on the moon, or maybe you will be taking your dog for a walk in the virtual reality.
We recently carried out a survey of 1,000 people from different countries to find out what they think life will be like in the future. The results clearly demonstrate both our hopes and fears. The survey suggests that friendship - one of the most important human relationships -will have changed dramatically.

People will make friends through the Internet. What is more, a large number of people will even come across their future husbands or wives in this way! Computers will have become essential by 2050. Even now, some people describe them as their best friend! Others, however, say that we will become much more isolated from each other because we will have little real human contact.

Education will have changed a lot too. As more and more children will be using computers in schools, certain abilities, such as mental arithmetic will not be necessary since there will be computer programs. Even writing by hand will have become outdated.

According to the survey, home life will be better. Most people believe that by 2050 robots will be doing the housework and we will be eating ready-made food. A lot of people think that we might only cook for fun in the future.

Space exploration will become increasingly popular. Fifty per cent of the people we talked to believe that man will regularly visit Mars. They also believe that travel on our own planet will probably change. Almost everyone thinks that there will be no cars in the city centers. Some even think that environmentally friendly electric or solar-powered cars will have replaced the cars we use nowadays. Pollution is something that seems to worry many people. Some fear that it will continue to get worse, and that our planet will become impossible to live on. Others even foresee that one day we will have to pay for clean air just as we do now for clean water.

On the other hand, people seem to be quite optimistic about the benefits of genetic engineering, as they think scientists will use it to cure diseases like cancer and AIDS. If scientists manage to find a cure for these, we will have a much healthier society. Some people worry about the future, while others are full of hope and enthusiasm. No matter how dark or bright it may seem, it is up to us to look after our planet and try to make it a better place to live.

Do you agree with the fact that robots will be our companions in the future?

Share your ideas and prove your opinion, please.

(учащиеся читают про себя текст, затем делятся своим мнением по содержанию текста)

III . Совершенствование грамматических навыков по теме «Способы выражения будущего времени»

It's time to practice grammar and remember the ways to speak about the future. Look please at the blackboard. (на слайде таблица, по данной теме, учащимся предлагается вспомнить ранее изученный материал по теме «Способы выражения будущего в английском языке». Затем учитель предлагает учащимся выполнить упражнение на карточках «поставить глагол в нужной форме»)

And now, let's do exercise. Complete the sentences using the right form of the verb.

  1. I think they _____(come).
  2. She _____(drive) a car all night long.
  3. She _______(study) English.
  4. The bus______( depart) at four o'clock.
  5. I _______ (celebrate) my birthday on the weekend.

IV. Физминутка

I see you are tired. Stand up! Repeat after me! Учащиеся повторяют движения.

I can dance, I can dance
I can sing, I can sing
I can play, I can play
I can swim, I can swim
I am a robot, I am a robot.
I am a robot, I am a robot.

V. Работа в группах с использованием проектной методики

Teacher: Robots can change our life and the future. Now, let's imagine, you are the boss of the Robot company. You must design a new robot. Work please in group, you have 10 minutes.

Facts

Comments

Date

Company

Robot's name

Price

Designer

Vocabulary

Three major functions

Защита мини-проектов.

VI. Подведение итогов урока

Now I see that you are interested in modern technologies. Thank you, it was nice to work with you today. Let's draw a conclusion. Do you like our lesson?

1) Рефлексия. Учащиеся показывают смайлик.

  • Я удовлетворен уроком, урок был полезен для меня. Я работал на уроке хорошо и с пользой.
  • Пользу от урока я получил, но не достаточно. К ответу на уроке я был не готов.

2) Оценки. Обсуждение и выставление оценок.

3) Объяснение домашнего задания- написать сочинение «Robots in our life».

Teacher: Thank you for the lesson. Have a nice day! Good bye!

Презентация

Раздаточный материал

Литература

  1. http://globuss24.ru/doc/urok-angliyskogo-yazika
  2. https://infourok.ru/konspekt-uroka-angliyskogo-yazika-na-temu-robototehnika
  3. http://www.interactive-english.ru
  4. https://kopilkaurokov.ru/angliiskiyYazik/uroki/plan-konspiekt-uroka-anghliiskogho-iazyka-po-tiemie-proghriess-i-razvitiie-roboty-budushchiegho
  5. https://tiptopenglish.ru/future-life-zhizn-v-budushhem/
  6. https://www.youtube.com