"Страхи и фобии". Конспект урока по английскому языку в 9-м классе

Разделы: Иностранные языки, Общепедагогические технологии

Класс: 9

Ключевые слова: английский язык


Цели на уроке:

  • Образовательные: обеспечить в ходе урока усвоение новых лексических единиц по теме «здоровье»; создать условия для активного использования изученных грамматических структур в ходе общения на ИЯ.
  • Развивающие: создать условия для развития коммуникативных навыков через разнообразные виды речевой деятельности; совершенствовать умения работать в группе, а также развивать навыки сотрудничества.
  • Воспитательные: содействовать повышению уровня мотивации на уроках через средства обучения.

Задачи:

  • расширение лексического поля по теме «здоровье»;
  • извлекать и интерпретировать искомую информацию из увиденного\ услышанного и прочитанного;
  • совершенствовать навыки монологической речи.

Оборудование: аудио- и видеоматериалы, учебник УМК «Spotlight 9», раздаточный материал с заданиями (рабочая тетрадь УМК «Spotlight 9»), наглядные пособия (тематические картинки Приложение 1-7, плакат «stress response system», флаги, бейджи, бумага, маркеры, карточки с лексикой и транскрипцией)

Тип урока: урок открытия новых знаний

Ход урока

I. ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ МОМЕНТ

Приветствие: Hello, students! I`m glad to see you today. Today we have a lot of guests, let`s greet them too. Let`s imagine that we are at the International Scientific Conference. Here are the representatives from Great Britain, Australia and Russia. We`ll speak English as it`s the international language which aim I believe is to unite people. So, let`s divide your roles, please, take cards, read the notes on the backside and take your place according to the roles.

Scientists-Biologists

Psychologists

Students

Great Britain

Australia

Russia

список учащихся

список учащихся

список учащихся

II. МОТИВАЦИЯ И ЦЕЛЕПОЛАГАНИЕ

So, now look at all the pictures on the blackboard and answer my question «Why are they related?» «What do they represent?» Now, I`d like you to say the topic of our conference. If you`re confused, you may choose from the list:

Horror films
Medicine
Photography
Fears and phobias

And now, according to the topic, let`s set the objectives for the lesson: Listening, speaking, Skimming, scanning

III. ИЗУЧЕНИЕ НОВОГО МАТЕРИАЛА

Before we start our discussion, we have to learn some new words to enrich the vocabulary (знакомство с лексикой: проговаривание за учителем, распределение транскрипции по словам, устный перевод.)

Task 2

Match the words to their transcription

React
Scream
Freeze
Sweat
Shake
Run away
Overcome
Embarrass
Irrational
Activate
heights
Nervous system
Experience
Relieved
injection

[ri`ᵆkt]
[skri:m]
[fri:z]
[swet]
[∫eik]
[rʌnə`wei]
[əuvə`kʌm]
[im`bᵆrəs]
[ɪˈræʃnəl]
[ˈæktɪveɪt]
[haits]
[ˈnɜːvəs [ˈsɪstɪm]]
[ɪksˈpɪərɪəns]
[rɪˈliːvd]
[ɪnˈdʒekʃn]

Give us the meaning

Well done! And now look at the pictures, which of them make you freeze? Sweat? Shake like a leaf? Run away?

So, our topic to discuss is human fears and phobias and now we are going to listen to a scientific article and work on it.

I offer you to open your books- unit 7a. Look at the title of the text, what are you going to read about? What new information do you expect to know from this text?

But before we start let`s go through the words in order to help our students to understand the information given in the article. (обсуждение лексики перед чтением текста см. Рисунок 1)

Yell = scream

Activate = to make sth doing smth

Embarrass = make smb to feel ashamed\shy

Teased = laughed at

Irrational = not logical

As you can see, there are some gaps in the article. Let`s fill them with the given phrases.

Are you ready to listen?

[ученики слушают аудиозапись и расставляют в пропуски фразы из рамки]

Ok, now let's go through the sentences. (A,B,C,D,E,F,G).

(учащийся, сдающий ОГЭ составляет задание экзаменационного формата T\F\NS для класса)

The representative from American Psychological Institute sent us his answer to my question «What is the difference between FEAR and PHOBIA» while watching the video you may make some notes. They will be useful for the further task.

[ученики смотрят видеозапись, делают пометки в черновиках (ссылка на видеоролик https://www.youtube.com/watch?v=Ne6dhJ1_cG8 ]

ОТРАБОТКА УМЕНИЙ И НАВЫКОВ:

Ok, and now I`d like to give a word to our specialists to sum up the information from the text.

So, all in all, what is fear? What for does this emotion exist?

And the next part of summarizing is for our psychologists. If we speak about fear, we also should say a word about phobias. What is a phobia? What phobias do you know\remember from the text? How can people overcome their phobias?

САМ.РАБ. - группа биологов составляют пересказ по вопросу «что такое страх, механизм страха», группа психологов составляют пересказ по вопросу «что такое стресс, что такое фобия и разница между страхом и фобией», студенты получают задания в карточках на время подготовки пересказов (см. Рисунок 3)

Students, if you are ready, please, hand in your exercises to the tutor of yours. (учащиеся, не вышедшие к доске (заранее обговорено) проверяют карточки одноклассников.

[двое из группы биологов отвечают о природе страха + стресс при помощи плаката с изображением человека] (см.Рисунок 2)

Thank you! Students, do you have any questions? Is everything clear?

And now the next part of summarizing is for our psychologists. If we speak about fear, we also should say a word about phobias. What is a phobia? What phobias do you know\remember from the text? How can people overcome their phobias?

[двое из группы психологов выходят и рассказывают с помощью картинок о фобиях и стрессе как их преодолеть]

Список фобий на произношение:

  • Agoraphobia
  • Claustrophobia
  • Arachnophobia
  • Ablutophobia

Список фобий на «догадку»:

Try to guess the phobia [Zoophobia, Numerophobia, Frigophobia, Hippopotamonstro-sesquippedaliophobia, phobophobia] - всё записано заранее на доске.

Рефлексия.

Проводится на оборотной стороне бейджа, ответы на вопросы учителя записываются на специально подготовленной карточке, убираются в именной бейдж и сдаются после урока учителю.

So, Tutors, I guess you`ve already checked the worksheets of our Russian students. Now, please, let us know how successful it was. What new have you learnt today? Take your nametags, and fill in the information about today`s lesson.

IV. ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ

Дифференцированное домашнее задание по группам.

V. ПОДВЕДЕНИЕ ИТОГОВ УРОКА

Thank you the lesson, I hope you will fight your fears and phobias as you know how you can do it after today`s lesson.

Приложения