Интеграция на уроках иностранного языка – инструмент воспитания личности

Разделы: Иностранные языки


Сегодня на пороге XXI века, когда общество и современная педагогика находятся в кризисной ситуации, под угрозой оказались основы жизни, моральная культура. Кризис общества привел к кризису человека. Следовательно, исцеление общества необходимо начинать с “исцеления” самого человека.

Общественное совершенствование во всем его многогранном потенциале – такова перспективная созидательная цель современного политического, социального и экономического развития.

Нашему обществу требуется новый тип образованности: человек много знающий, умеющий ориентироваться в сложных проблемах современной жизни, культуры, человек нравственный ответственный за свое место в жизни, за Отчизну, культуру, природу, близких. В этом притягательная сила сокровищницы мировой литературы. Прежде всего, привлекает фактор личного примера. В среде думающих людей планеты всегда звучал и звучит вопрос: “Как жить, зачем жить?”. Поэтическое искусство и искусство литературы дают ответ на поставленный вопрос. Исследование доктрины человеческого “я”, пантеистического воспитания жизни – фундамент, на котором можно построить дом колоссальных возможностей.

Учитель иностранного языка не должен рассматривать текст только как источник мотивации устного и письменного общения, логически вытекающие из текста, но также, и в первую очередь, затронуть многочисленные проблемы: нравственно-эстетические, социальные, гражданские и т.д.

Например, в старших классах я начинаю урок с “Quotations”, обсуждение которых очень быстро настраивает учащихся на необходимую ноту и мобилизует их на плодотворную работу.

Приведу несколько примеров:

“Think always the way as if all your thouglits written in the sky with fiery letters and they are seen to everybody”.

“Думайте так, как будто все ваши мысли написаны огненными буквами на небе и они видны всем”.

В своих “Признаниях опиомана” Томас Де Куинси со смелой откровенностью излагает свои личные жизненные обстоятельства. Выслушаем одно из его признаний.

Better to stand ten thousand sneers than one abiding pang, such as time could not abolish, of bitter self – reproach .

Легче выдержать тысячи насмешек, чем ту единственную непрестанную боль, которая не утихает со временем, – угрызения совести.

Джеролд, долгое время сотрудничавший с сатирическим журналом “Панч”, оставил немало забавных высказываний. В цитате, которую мы приводим, knees подразумевают преклонение колен перед “святыми образами”.

Religion is in the heart, not in the knees.

Вера в сердце, не в коленях.

Роберт Суртиз, постоянно общавшийся с людьми – на охоте, на скачках, за праздничным столом, оставил следующее замечание.

The only infallible rule we know is, that the man who is always talking about being a gentleman never is one.

Единственное непреложное правило, известное нам, в том, что человек, вечно выставляющий себя джентльмен, никогда таковым не является.

Почему бы не привести цитату из стихов, которая просто не может оставить равнодушным:

“…Прощай, поверь, что в душе вызревает ярость. Я читаю газеты каждый день и в печальном газетном море нахожу, что гуманность вышла из моды”.

(Лоренс Ферлигетти – один из самых известных поэтов в 60-е годы).

Полагаю, что некоторые фрагменты для обсуждения могут быть даны для эмоционального накала на родном языке, при условии, что обсуждаться будут на иностранном.

В своей лирике Ферлингетти увлекает своих читателей сохранить в своей душе оазисы человечности, поэт верит: мир не покорится “ландшафту смерти”, он воспевает красоту мира, утверждает торжество жизни наперекор мрачному признаку атомного гриба. Это не только многозначительная самооценка итогов творческой работы, но и программа манифест Лоренса Ферлингетти на будущее.

* * *

Мир превосходное место,
Чтобы родиться в нем.
Если вы не против чтобы счастье
Было безоблачным не всегда…
Да, мир наилучшее место
Для многих вещей:
И чтобы смеяться,
И чтобы любить,
И чтобы грустить,
И петь печальные песни и вдохновляться
И прогуливаться,
Глядя вокруг,
И нюхать цветы,
И даже думать,
И целовать людей и танцевать.
И плавать в реках
В разгаре лета
И просто вообще “жить”…

* * *

“The world is beautiful place,
to be born into
if you don’t mind happiness
not always being
so very much fun …
…Yes the world is the best place of all
for a lot of such things as
making the fun scene
and making the love scene
and singing low songs and having inspirations
and walking around
looking at everything
and smelling flowers
and even dancing
and going swimming in rivers on picnics
in the middle of the summer
and just generally
“living it up”…

Какие могут быть комментарии, с античных времен известно – поэзия – краткий нравственный кодекс. Истинная поэзия – синтез философии, поэзии, живописи.

“Искусство поэзии” – важнейшая пружина нашей умственной деятельности”, – сказал английский поэт У. Вордсворт. На совесть гениального поэта неодолимо ложатся тревоги, заботы Отчизны, людские связи и печаль, светлые и радостные мгновения счастья народного. Жизнь его – пророческий духовный подвиг. Он – оплот человеческой природы; защитник и хранитель, приносящий с собой взаимопонимание и любовь.

“Поэзия – начало и конец всякого знания, она также бессмертна, как человеческое сердце”. (У. Вордсворт)

Уровни интеграции

Различные уровни интеграции находят организационное выражение в виде:

  • интегрированных уроков;
  • новых курсов и спецкурсов;
  • элективных курсов;
  • факультативов;
  • межпредметных конференций;
  • межпредметных комплексных экскурсий;
  • бинарных уроках и т.д.

И если говорить о формировании у растущего поколения ценностей таких как язык и речь, культура, взаимоотношения людей и народов, эстетическое воспитание, нравственное здоровье, то с моей точки зрения проведения в частности бинарных уроков, внеклассных мероприятий вполне оправдано и даже рекомендуемо, т.к. эмоциональная сфера учащегося будет определенно задействована, они эффективнее формируют критическое мировоззрение, что является базой для их дальнейшего развития.

Привожу фрагмент из сценария литературного вечера, посвященного творчеству великих поэтов своей эпохи – Роберту Бернсу и Сергею Есенину.

Pupils: Sergei Esenin was born on the 4th of October, 1895 in Konstantinovo, a village lying on the high right bank on the Oka in Central Russia.

* * *

“Спит ковыль, равнина дорогая,
И свинцовой тяжести полынь.
Никакая родина другая
Не вольёт мне в грудь мою теплынь...”

* * *

“Drowsy faether – grass.
Beloved lowlands Wormwood fresh and of a leaden hue.
There's no other country that so wholly
Cairns my soul and warms me through
And through...”

Compere 2: He began writing verses early, he was about nine, but he dated his serious writing to the age of 16 or 17 as he said later.

Compere 1: Ранние стихи Есенина полны звуков, запахов, красок. Звенит девичий смех, раздаётся “белый перезвон” берёз, вызванивают ивы, “звенят” удила, “со звонами плачут глухари, заливаются бубенцы, шумят тростники, играет тальянка.”

С добрым утром!

Задремали звёзды золотые,
Задрожало зеркало затона,
Брезжит свет на заводи речные
И румянит сетку небосклона.
Улыбнулись сонные берёзы.
Растрепали шёлковые косы.
Шелестят зелёные серёжки,
И горят серебряные росы.

Good morning!

The gold stars are sleeping.
The mirror – pond trembles?
The dawn light comes creeping
And heaven' s net reddens.
The birch – tree smiles sleepily,
Her silk locks free – flowing.
Green earring are rustling,
And silver dew glowing.

Полагаю, что многие коллеги со мной согласятся, что проведение бинарных уроков и бинарных мероприятий более целесообразно именно в воспитательных целях.

Межпредметные комплексные экскурсии

В качестве примера расскажу как мы с учащимися проводим такую форму работы как межпредметные комплексные экскурсии. Время от времени мы посещаем нашу городскую художественную галерею, после чего непременно создаем общий классный тематический проект, где представлены сочинения учеников и цветные репродукции картин в фотографиях. Представляю отрывок из общеклассного проекта “My impressions”.

Judith with Holofern 's head

This picture reflects a biblical story. It is exhibited in Rostov Art Gallery. It was brought in Norilsk a few weeks ago.

The painter embodied the average woman on her heroic scale. The composition of the portrait is simple: it is nearly a full-length portrait of a beautiful woman but as for the conception it is very disputable: What is it? A crime or an epic of heroism?

When Assyrian tsar Hebuchanezzar's warlord Holofern was besieging a Jewish town and there wasn't any food to eat and any water to drink, Judith went to the enemies' camp. Holofern was fascinated by her beauty. Judith promised him to help to destroy the town. After a meal that had been made by Holofern our heroine stayed in warlord's marquee and cut off his head with his sword. At midnight she got back to the town and Holofern's head was hung up at the town's wall. The enemies were at loss and Jewish army destroyed the Assyrian camp.

As far as I understand the painter doesn't condemn the woman, moreover, he admires by her behaviour. I have come to such a conclusion because of the light colours and aureole above her head. And the painter's admiration is frank and sincere.

Кто возьмет на себя смелость оспаривать влияние мира искусства на наши идеалы, представления о добре и зле, восприятие прекрасного?

Интегрированный урок

Рассматривая такую форму занятия как межпредметный интегрированный урок необходимо помнить, что одной из важных составных успешного урока помимо многих методических особенностей является создание проблемных ситуаций, для разрешения которых требуется осуществить перенос знаний из одного предмета в другой и его эмоциональный накал, тогда он непременно достигнет своей цели.

Урок открытых мыслей

Интегрированный урок – 11 класс.

Тема: Happiness (Счастье)

Level – upper – intermediate.

1. The aim: The topic of our today? s lesson is “Happiness”. We all have a quite different attitude to our life. Some people think life is wonderful, others suppose life is not worth living. We shall try to come to the conclusion if our life depends on ourselves and find out how we can increase our happiness.

2. Warming up: Answer the following questions. What would you say of a person:

  • Who always says what he thinks?
  • Who never boasts?
  • Who is always ready to share what he has got with others?
  • Who is fond praising himself?
  • Who always achieves his aim?
  • Who is hard to get along with?
  • Who grasps things easily?
  • Who works a lot?
  • Who can not behave?
  • Who can not be trusted?
  • Who you cannot rely on?
  • Who refuses to obey or accept orders?
  • Who is pleasant and friendly?

3. Checking homework: You were asked to give a detailed description of a person in the picture. /Listening to the classmates/.

Now you? ll listen to the description of a very famouse person prepared by Kuleshov and try to guess who he is.

The name of this person is probably familiar to nearly everyone in our country and, of course, to plenty of other people.
To be honest, his innate qualities are hard to estimate correctly, because we can see only his merits mainly. So, they are: straight, sober mind, strong will and self-assurance. He’s rather ambitious, aspiring and purposeful. He seems to be a person who is often in response for his doings. No doubt that his selfdiscipline is rather high.
In his early years he made a career in the KGB.
It is also quite a well-known fact, that for a pretty long time he had been going in for judo. And that had some influence on forming his personality; it made him courageous and straight.
However, some of those traits can turn out to be not virtues but drawbacks. In such way, his straightness and frankness can sometimes take abundantly big scales. He’s also nervous, but I think it’s usual for people who carry such high posts.
Despite that he makes an impression of a reliable, trustworthy and quite rational individual.

About Putin V.V.

And now will you look at the portraits again. What is common in them? Did you notice anything? Are they happy or not? There might be some reasons why people in the portraits are so anxious.

4. Now we? ll find out some information about anxiety and depression according to medical survey in Britain.

Read this information and discuss the questions below with a partner:

A recent medical survey in Britain revealed that 25% of the population saw no hope for the future and one in ten felt that life was not worth living. Many teenagers were excessively worried about their weight and general appearance. Approximately 25% claimed they suffer from anxiety over their studies.

1. Are you surprised by these statistics?
2. Are you basically happy with your life?
3. When is the happiest you have ever been?
4. What is happiness?

Be ready to present your idea.

5. Of course, everybody might be in a difficult situation. But the matter is how to survive, not to give up, and moreover, how to be happy. /Reading “Ten proven ways to increase your happiness”. Which do you think is genuinely helpful?

HAPPY HABITS

Ten proven ways to increase your happiness

Most people are unhappy because they choose to be. All they have to do is change their minds and learn some new habits and their lives will change for ever. Here are ten habits of happy people. Try them and experience the results yourself.

  • Act happy – even if you don’t feel it. A smiling face will get more smiles from others.
  • Enjoy the moment. Happiness is not produced by great things happening, but by recognizing all the little positive things that happen every day.
  • Take control of your time. Happy people feel in control of their lives. Set yourself realistic goals for the day.
  • Take regular exercise. Get your body producing those depression-busting chemicals.
  • Get rest. We all need time on our and enough sleep – make time to re-charge your batteries.
  • Sing. People who sing are happier. It’s the people who have to listen to them who are unhappy. Be a singer.
  • Get a pet. Stroking a cat or patting a dog has therapeutic effects, calming anxiety.
  • Feed your soul. Studies show that actively religious people are happier. They cope better with crises and are part of a supportive, accepting community.
  • Prioritise close relationships. Spending time in open communication with loved ones stops isolation and independence.
  • Get out of town. Spend a few hours a week in the countryside. Smell the fresh air touch the flowers and hug a tree.

For ideas:

1. Freed yourself from “wild” emotions. E.g. “He insulted me” etc.
2. Be able to take in the beauty of the life.
3. Wake up! Tempo! Tempo!.. Stop! Look around! What sort of people are near by you!?
4. Crisises are natural. You can win if you are ready.
5. Do not let yourself bad mood. It? s improper.
6. Do not suffer but go ahead!
7. Your own ideas…

6. Discussion

If you were a psychologist, what would add? As for me, I would add at least there more habits:

(1) “Appreciate what you have”.

Я грустил от того, что у меня не было обуви, до тех пор, пока не увидел на улице Человека, у которого не было ног.

(2) Look at everything with a fresh sight – me and my irritation are quite different things.

В окно смотрели двое:
Один увидел дождь и грязь,
Другой – листвы зеленой вязь,
Весну и небо голубое!
… В одно окно смотрели двое.

(3) “Believe in yourself!”

Что мне нравится в себе – мне в любой нужный момент легко пережить собственное величие. Когда я сажусь за письменный стол, я верю, что я, по меньшей мере, гений и Мессия.

Discuss the problem with a partner and present your idear.

7. Your homework: Imagine that you are a psychologist. Work out some more habits for happiness and present them. Thank you for the lesson.